24-11-2012
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Warto wiedzieć, ile zostało na koncie
Świadoma kontrola sytuacji finansowej wymaga również wiedzy o tym, ile pieniędzy mamy, ile zostało w . Okazuje się jednak, że Polacy sprawdzają najczęściej stan domowego budżetu zaledwie raz w miesiącu. Dotyczy to 35% respondentów. Kolejne 23% kontroluje finanse kilka razy w miesiącu, ale rzadziej niż raz w tygodniu. Zaledwie 10% Polaków robi to kilka razy w tygodniu, a 7% - codziennie.
Kontrola to również planowanie
Z badania Millward Brown SMG/KRC dla Grupy KRUK wynika, że długoterminowe planowanie wydatków nie jest naszą najmocniejszą stroną. Aż 45% Polaków planuje wydatki miesięczne, 7% - tygodniowe, a 9% planuje wyłącznie wydatki na najbliższy dzień. Tylko 15% respondentów zadeklarowało planowanie na rok naprzód, a 10% na okres dłuższy niż rok.
Można zrozumieć, że niestabilna sytuacja gospodarcza i niepewność zatrudnienia nie zachęcają do długoterminowego planowania wydatków. Jednak im większy problem mamy z dopięciem domowego budżetu, tym bardziej skrupulatnie powinniśmy go kontrolować i zapisywać wydatki, a także planować je z jak największym wyprzedzeniem - mówi Piotr Krupa, prezes zarządu KRUK S.A. Pamiętajmy, że niektóre wydatki są cykliczne - zimowe buty, wyprawka szkolna, ubezpieczenie samochodu czy . Jeżeli uda nam się zaplanować wydatki z większym wyprzedzeniem, będziemy mieli jasność, czy stać nas np. na kredyt na remont mieszkania. Łatwiej obliczymy, jakiej wielkości raty nie zachwieją domowym budżetem.
Na zakupy z planem W większości zdajemy sobie sprawę, że na każde większe zakupy warto iść z wcześniej przygotowaną listą. Przygotowywanie takich list deklaruje łącznie 63% Polaków. 37% respondentów spisuje jednak tylko ogólnie potrzebne produkty (np. pisząc po prostu napoje, owoce, pieczywo itp.). 26% z nas podchodzi do sprawy bardziej szczegółowo, umieszczając na liście każdy potrzebny produkt i jego szacunkowy koszt. Tak dokładne planowanie dotyczy w największym stopniu kobiet i osób powyżej 60. roku życia. Z drugiej strony - 37% ankietowanych w ogóle nie przygotowuje list przed większymi zakupami. Zdecydowanie częściej są to mężczyźni.