12-03-2013
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Wszystkie wzorce umów zawieranych z klientami indywidualnymi i alternatywnymi dostawcami przez szesnastu działających w Polsce dostawców gazu, zawierały zapisy naruszające prawa konsumentów - to wynik kontroli przeprowadzonej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Gazownicy łamali przepisy dotyczące sposobu i warunków rozwiązania umowy, wstrzymywania dostaw gazu czy terminu składania reklamacji.
UOKiK skontrolował wzorce umów, wnioski o jej zawarcie oraz regulaminy stosowane przez 16 firm, w tym siedem należących do grupy PGNiG (Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo, Dolnośląska Spółka Gazownictwa, Górnośląska Spółka Gazownictwa, Karpacka Spółka Gazownictwa, Mazowiecka Spółka Gazownictwa, Pomorska Spółka Gazownictwa i Wielkopolska Spółka Gazownictwa) oraz dziewięciu największych alternatywnych dostawców gazu (Amber Gaz, Anco, Avrio Media, Duon Dystrybucja, Egea Grupa Energetyczna, EWE Energia, G.EN. Gaz Energia, SIME Polska, Tarnogrodzki Zakład Komunalny).
UOKiK sprawdził aż 159 wzorców umów, na podstawie których gazownicy dostarczali łącznie sześciu milionom odbiorców. Były to umowy sprzedaży, dystrybucji gazu, umowy kompleksowe, o przyłączenie do sieci gazowej. Poprawnej nie było żadnej, wszystkie razem zawierały aż 178 nieprawidłowości, w tym 134 klauzule niedozwolone. W opinii UOKiK, wzorce zawierały niezgodne z prawem zapisy określające m.in. zasady rozwiązania umowy, okoliczności wstrzymania dostaw gazu, terminów składania reklamacji i odpowiedzi na nie, wyłączania odpowiedzialności dostawcy gazu, nieprecyzyjnego określenia kar umownych.
Gazownicy dość często przypisywali sobie bezpodstawnie prawo do rozwiązanie umowy, z przyczyn innych niż zawartych w prawie energetycznym. Gazownicy rezerwowali sobie prawo do odcięcia gazu w sytuacjach nie objętych odpowiednimi zapisami prawa.
Kolejnym grzechem gazowników jest przyznawanie klientom za krótkiego czasu na reklamację lub wystąpienie z roszczeniem. W opinii UOKiK Kodeks cywilny daje konsumentom miesiąc na zgłoszenie zastrzeżeń dotyczących dostaw gazu oraz rozliczeń, termin rozpatrzenia reklamacji wynosi z kolei 14 dni. Niektórzy gazownicy jednak wydłużyli ten termin do 21 dni.