Strona głównaFinanseZmiana dostawcy prądu czy gazu: Polacy nie wiedzą, że mogą oszczędzać

Zmiana dostawcy prądu czy gazu: Polacy nie wiedzą, że mogą oszczędzać

Wolny rynek dostawców mediów w Polsce pozwala na wybór dowolnego dostawcy przez konsumenta. Nie wszystkie oczywiście media dają taką możliwość, ale te najbardziej popularne i obciążające domowy budżet na szczęście tak. Jednak aż 84% Polaków nigdy nie zmieniło dostawcy prądu, a 86% – gazu, choć średnie rachunki za nie wynoszą odpowiednio 125 zł i 60 zł. Co zatem, mimo ponoszenia tak wysokich kosztów, najczęściej stoi na przeszkodzie do dokonania zmiany i uzyskania lepszych warunków?
Zmiana dostawcy prądu czy gazu: Polacy nie wiedzą, że mogą oszczędzać [Fot. Markus Bormann - Fotolia.com] Mimo, iż stanowią już prawie 1/4 domowego budżetu rozporządzalnego i pochłaniają tyle samo środków, co wydatki przeznaczane na zakup żywności, to Polacy są generalnie zadowoleni z dostawców mediów i w niektórych przypadkach, zwłaszcza jeśli chodzi o nośniki energii, nie skłaniają się do ich zmiany. Liczba zadowolonych konsumentów waha się w granicach 60-70% w zależności od medium, zaś niezadowoleni stanowią zaledwie 7-10%.

Czy Polacy zmieniają dostawców mediów?

Według danych platformy MAM, 84% Polaków nigdy nie , a 86% – gazu. Jak wynika z danych URE (Urząd Regulacji Energetyki) do końca lipca 2018 r. liczba konsumentów, którzy zmienili dostawcę energii elektrycznej wynosiła niemal 583 000, zaś do końca czerwca 2018 r. na zmianę dostawcy gazu zdecydowało się w sumie niemal 170 000 odbiorców. Biorąc pod uwagę od ilu lat polscy konsumenci mają taką możliwość, wyraźnie widać, że niewielu z nich zdecydowało się dotychczas na taki ruch. Inaczej jest w przypadku np. operatorów telefonicznych. Ponad 61% Polaków zmieniło dostawcę tej usługi. Więcej niż połowa respondentów badania platformy MAM (54%) zmieniła także dostawcę telewizji i internetu (58%).

Co skłania do zmiany?

W przypadku zmiany dostawcy prądu i gazu Polacy kierują się głównie – z tego powodu kiedykolwiek zmiany dokonała ponad połowa (51%) respondentów. Równie często biorą pod uwagę inne proponowane warunki. Zastanawia fakt, że aż 33% spośród osób, które zmieniały dostawcę prądu, nie wie, dlaczego to zrobiło. Można wnioskować, że osoby te zostały namówione do zmiany, na przykład przez konkurencyjnego sprzedawcę.

Umiarkowana świadomość konsumentów

Dlaczego Polacy nie zmieniają dostawców energii elektrycznej? Jednym z powodów może być fakt, że zwyczajnie nie wiedzą że mogą to zrobić. Tylko 54% badanych zdaje sobie sprawę z możliwości zmiany dostawcy prądu, mimo iż prawo pozwala na to od wielu lat. Brak wiedzy na ten temat może być efektem państwowego monopolu (na dostawę niektórych mediów), który funkcjonował w Polsce przez wiele lat.

Bariery związane ze zmianą

Jednym z głównych czynników blokujących Polaków przed zmianą dostawców mediów jest strach. 32% respondentów obawia się uciążliwego procesu, 27,2% martwi się pogorszeniem jakości usług, a 26,3% obawia się wyższych kosztów po zmianie. Polaków przed zmianą dostawców powstrzymują także nieznajomość innych ofert (41,9%), brak satysfakcjonujących ofert na rynku (37,5%) oraz zawiłe procedury towarzyszące procesowi przeniesienia usług (37,4%).

Biorąc pod uwagę deklaracje polskich konsumentów, związane z kwestiami zmiany dostawców mediów widać, że wiedza na ten temat powinna zostać jak najszybciej uzupełniona. Zbliżające się podwyżki cen różnych mediów skłonią ich bowiem do poszukiwania lepszych ofert, oszczędności i optymalizacji kosztów. Poza samą zmianą dostawcy konsumenci mogą również korzystać z innych, dostępnych na rynku narzędzi, które pozwalają w realny sposób wpływać na wysokość rachunków za poszczególne media. A coraz częściej są to rozwiązania oferowane nie tylko przez samych dostawców mediów.

Zobacz także

 

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Umierać po ludzku
  • Akademia Pełni Życia
  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • Kobiety.net.pl
  • Oferty pracy

  X   Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.   X