Strona głównaFinanseZakupy i prawa konsumenta w badaniach UOKiK

Zakupy i prawa konsumenta w badaniach UOKiK

Jak wynika z najnowszych badań przeprowadzonych na zlecenie UOKiK przez TNS OBOP prawie połowa Polaków nie lubi robić zakupów. Większość z nas uważa się za świadomych uczestników rynku, ponieważ potrafi ocenić jakość produktów i racjonalnie podjąć decyzje o zakupie. Prawie wszyscy pamiętają o sprawdzeniu ceny – robi to 95% z nas - jednak tylko nieliczni pamiętają o zabraniu ze sklepu paragonu.
Dość powszechne jest także nie czytanie podpisywanych umów. Dla blisko 80% badanych to cena jest najważniejszym kryterium, które ma wpływ na podejmowane „zakupowe” decyzje, a dla prawie 60% Polaków głównym źródłem informacji o produktach i usługach jest reklama. Przeprowadzone przez OBOP badania wskazują także, że coraz częściej oprócz ceny przywiązujemy wagę do jakości i marki towarów, składu i metody ich produkcji.

Głównym powodem, dla którego nie lubimy robić zakupów jest trudna sytuacja materialna. Co trzeci badany to tzw. niepewny siebie przeciętniak, czyli osoba, która ze względów finansowych nie lubi zakupów, rzadko je robi i chociaż coraz lepiej zna swoje prawa jako konsumenta prawie z nich nie korzysta.

15% dorosłych Polaków to tzw. grupa konsumentów wycofanych – nie znająca przepisów i nie przepadająca za zakupami. Do tej grupy należą głównie osoby po sześćdziesiątym roku życia, z wykształceniem podstawowym, nie interesujące się zakupami i nabywające tylko najpotrzebniejsze produkty.

Wielu z nas dysponuje ograniczonym budżetem domowym i nie może sobie pozwolić na kupowanie pod wpływem chwili, dlatego aż 75% badanych deklaruje, że wybiera jedynie rzeczy znajdujące się na wcześniej przygotowanej liście.

Tylko jedna trzecia Polaków to tzw. świadomi entuzjaści, którzy lubią zakupy, znają swoje prawa i konsekwentnie rozliczają z ich egzekwowania przedsiębiorców. Przedstawiciele tej grupy przywiązują dużą wagę do marki produktu i jej jakości.

Jedna czwarta z nas uważa, że towar markowy jest lepszy od innych. Znak handlowy ma największe znaczenie przy wyborze sprzętu RTV, AGD, odzieży, obuwia i sprzętu sportowego (gdy zakupy robi mężczyzna) oraz kosmetyków, środków czystości, kawy i herbaty (to interesuje głównie panie).

20% badanych Polaków to tzw. pewni siebie pragmatycy. Lubią zakupy i czują się pewnie jako uczestnicy rynku. Chętnie kupują produkty markowe, ale nie dlatego, że dzięki nim poprawia się ich pozycja w środowisku czy wizerunek – podstawowym kryterium wyboru takich produktów jest dla nich jakość. Często nie znają swoich praw, więc nie próbują ich dochodzić. Należący do tej grupy częściej ulegają wpływowi reklam – mniejsze znaczenie mają dla nich skład produktu oraz sposób jego produkcji.

Adrianna Buniewicz / UOKiK

Zgłoś błąd lub uwagę do artykułu

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Kobiety.net.pl
  • EWST.pl
  • eGospodarka.pl
  • Hospicja.pl
  • Oferty pracy