Strona głównaFinanseUOKiK ukarał Fundusz Hipoteczny Dom - za reklamę

UOKiK ukarał Fundusz Hipoteczny Dom - za reklamę

Reklama naśladująca urzędowy komunikat skierowana do konsumentów w podeszłym wieku wprowadzała ich w błąd – uznała Prezes UOKiK i nałożyła na spółkę Fundusz Hipoteczny Dom karę finansową. Urząd podkreśił, że seniorzy charakteryzują się zwykle dużą podatnością na perswazję i często nie są dobrze poinformowani o przysługujących im prawach. Dlatego należą do konsumentów szczególnie narażonych na oddziaływanie nieuczciwych praktyk rynkowych.
UOKiK ukarał Fundusz Hipoteczny Dom - za reklamę Wiele starszych osób znajdując się w trudnej sytuacji materialnej zastanawia się nad skorzystaniem z oferty firm świadczących usługę tzw. . W obecnych realiach prawnych jest to umowa renty czy umowa dożywocia regulowana przepisami kodeksu cywilnego. Osoby starsze stając przed perspektywą sprzedaży mieszkania czy domu często decydują się na zawarcie umowy przeniesienia własności nieruchomości w zamian za wypłacane przez drugą stronę umowy świadczenie pieniężne wraz z możliwością pozostania w dotychczas zamieszkiwanym lokalu. Jednym z przedsiębiorców oferujących takie umowy jest Fundusz Hipoteczny DOM. To właśnie reklama stosowana przez tę spółkę wzbudziła wątpliwości Prezes UOKiK.

W latach 2009-2010 w urzędach pocztowych, klubach seniora oraz siedzibach Polskich Związków Emerytów, Rencistów i Inwalidów pojawiały się plakaty, które sprawiały wrażenie urzędowego komunikatu informującego o rencie hipotecznej przysługującej osobom urodzonym przed 31 grudnia 1944 roku. Tymczasem w rzeczywistości plakaty były reklamą jednego z produktów oferowanych przez Fundusz Hipoteczny DOM.

We wrześniu 2011 roku Urząd wszczął postępowanie, które wykazało że reklama renty hipotecznej . W opinii Urzędu adresaci komunikatu, czyli osoby w wieku powyżej 65 lat, mogli oczekiwać, że renta hipoteczna jest świadczeniem zagwarantowanym przez państwo, podczas gdy w rzeczywistości była to oferta zawarcia umowy dożywocia na komercyjnych zasadach. Dla osób starszych autorytet władzy jest wyjątkowo silny zatem reklama przedstawiona w ten sposób mogła sprawiać, że oferta FH DOM wydawała się bardziej korzystna niż w rzeczywistości.

Zgodnie z prawem każdy konsument ma prawo do rzetelnej informacji, która nie będzie wprowadzać w błąd. Prezes UOKiK nakazała publikację treści decyzji na stronie internetowej FH DOM oraz w prasie bezpłatnej ukazującej się na terenie Warszawy, Sopotu i Zabrza oraz nałożyła karę pieniężną w wysokości 30 tys. zł. Decyzja nie jest prawomocna, przedsiębiorca może odwołać się do sądu.

To nie jedyne działania, które Urząd podjął w sprawie FH DOM. W sierpniu 2011 r. Prezes UOKiK złożyła do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pozew o wpisanie do rejestru klauzul niedozwolonych pięciu postanowień znajdujących się w umowach dożywocia oferowanych przez Fundusz Hipoteczny DOM. Jeżeli sąd podzieli stanowisko UOKiK, stosowanie tych klauzul będzie zabronione.

Umowa dożywocia od wielu lat funkcjonuje w prawie cywilnym. Obecnie rząd pracuje nad ustawą o , która będzie regulować zasady udzielania kredytu zabezpieczonego hipoteką nieruchomości, gruntu lub spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu.

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • Kosciol.pl
  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • Hospicja.pl
  • Oferty pracy