13-09-2010
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Raiffeisen Bank zastrzegał sobie prawo wielokrotnego obciążania kosztami swoich klientów. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał taką praktykę za niezgodną z prawem, karząc bank na kwotę ponad 2,4 miliona złotych.
Praktyka polegała na możliwości pobierania opłat za bliżej nieokreślone czynności bankowe w odgórnie ustalonej kwocie (opłata za obsługę nieterminowej spłaty). Równolegle bank zastrzegał sobie prawo pobierania należności za wysyłanie monitów i pism windykacyjnych – są to również czynności bankowe. Urząd ustalił, że w ten sposób bank zapewnił sobie możliwość wielokrotnego obciążania konsumenta zalegającego ze spłatą zadłużenia – poprzez pobieranie kilku opłat za identyczne czynności. Zgodnie z prawem konsument nie powinien być obciążany za to samo kilkukrotnie. Zakwestionowana przez Urząd klauzula znajduje się już w Rejestrze postanowień niedozwolonych.
UOKiK uznał, że Raiffeisen Bank naruszył zbiorowe interesy konsumentów i nałożył na przedsiębiorcę karę w wysokości 2 mln 431 tys. 334 zł. Bank już zmienił regulamin, usuwając zakwestionowane postanowienia.