Strona głównaFinanseSwojego banku nie lubimy, ale go nie zmieniamy

Swojego banku nie lubimy, ale go nie zmieniamy

Blisko jedna trzecia klientów deklaruje, że nie wybrałaby ponownie swojego aktualnego banku. Ta grupa odpowiada za 7 miliardów przychodów dla sektora. Jednocześnie, ponad 8 na 10 klientów korzystało do tej pory z usług tylko jednej instytucji finansowej – to główne wnioski najnowszego raportu firmy doradczej Deloitte.
Swojego banku nie lubimy, ale go nie zmieniamy Aż 88 proc. klientów w Polsce korzystało historycznie wyłącznie z usług jednego . To najwyższy odsetek w regionie. Dla porównania, na Słowacji ponad połowa klientów korzystała z usług więcej niż jednego banku.

Eksperci Deloitte przewidują, że w przyszłości w Polsce skłonność do zmiany banku przez klienta istotnie wzrośnie. Powodem może być między innymi większa dostępność usług bankowych, malejące koszty transakcyjne, rosnąca wrażliwość na ceny, ale przede wszystkim rosnące wymagania w zakresie oraz personalizacji oferty.

– Obecnie banki zdają się nie dostrzegać uzasadnienia dla przekonywania klientów do zmiany instytucji zarządzającej ich finansami. Przewidujemy jednak, że to się zmieni – mówi Michał Dubno z Deloitte. – Być może już niebawem zobaczymy komunikację podobną do tej, jaką dziś prowadzą operatorzy sieci komórkowych, którzy namawiają klientów do zmiany operatora i aktywnie pomagają tej zmiany dokonać – dodaje.

Badanie Deloitte pokazuje, że w Polsce 31 proc. klientów banków deklaruje brak lojalności wobec swojego obecnego banku i nie wybrałaby go ponownie. To najwyższy odsetek w regionie. Dla porównania, podobną opinię wyraża tylko 20 proc. Słowaków i 24 proc. Węgrów. Jak policzyli eksperci Deloitte, klienci, którzy deklarują brak lojalności odpowiadają za 7 miliardów przychodów dla sektora bankowego. Ich zaniedbanie może być więc dla banków mocno odczuwalne.

Możliwości konkurowania ceną na rynku usług bankowych się wyczerpują. W przyszłości konkurencja zaostrzy się jeszcze bardziej, gdy na rynku usług finansowych zaznaczą swoją obecność gracze spoza sektora, tacy jak firmy telekomunikacyjne, supermarkety i sieci handlowe, serwisy , finanse społecznościowe (Facebook Credits, Google Wallet, Isis czy movenbank.com), dostawcy produktów, urządzeń i oprogramowania (Amazon, Apple, Android), serwisy pożyczkowe peer-to-peer (Prosper, Zaarly, Zopa), serwisy płatności (Square, PayPal) czy serwisy zarządzania finansami (Mint).

Badanie Deloitte wykazało, że klienci są znacznie bardziej usatysfakcjonowani i lojalni, gdy czują, że są traktowani w sposób zindywidualizowany (np. mogąc porozmawiać o swoich potrzebach z kompetentną osobą, która zna ich sytuację finansową i oczekiwania). Chcą być traktowani podmiotowo i doceniają bank, który oferuje im indywidualne i spersonalizowane usługi. Oczekują także produktów „szytych na miarę”. Dodatkowo chcieliby, aby bank, jako instytucja zaufania publicznego, pokazał im jak powinni funkcjonować w świecie finansów. Klienci mają przekonanie, że banki nie pomagają im odnaleźć się na rynku finansowym, a nawet świadomie wykorzystują ich niewiedzę. Brak dostępu do odpowiedniej wiedzy na temat produktów finansowych to najczęściej wskazywany element skutkujący brakiem satysfakcji klientów. Kluczowym obszarem do poprawy przez banki jest także rzetelność reklam i podawanych informacji o produktach.

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Komentarze

  • 10:59:36, 26-05-2012 ~gość: 195.22.98.xxx

    a ja wychodze z zalozenia ze warto isc tam gdzie lepiej. Gdybym stawial na moj bank, do dzis nie dostalabym kredytu. Wzielem w Getin bo tam bylo latwiej, a z z hipotecznym nie warto czekac

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Aktywni 50+
  • Hospicja.pl
  • Kobiety.net.pl
  • eGospodarka.pl
  • Oferty pracy