17-11-2012
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Bez wątpienia emocje wpływają na podejmowanie decyzji, ale można być zaskoczonym, w jak dużym stopniu oddziałują na zawartość portfela.
Nowe badania psychologiczne przeprowadzone przez naukowców z Harvard Kennedy School of Government oraz Columbia University miały na celu sprawdzenie jak niecierpliwość wywoływana przez może powodować znaczne straty .
Wykorzystując dane zebrane w Harvard Decision Science Laboratory oraz Center for Decision Sciences przy Columbia University autorzy stwierdzili, że pacjenci losowo przydzieleni do obejrzenia wywołującego smutek filmu wideo prezentowali niecierpliwość i krótkowzroczność. Te postawy zaś manifestowały się w decyzjach finansowych, które wywoływały wyższe zyski w krótkim terminie, ale mniejsze w dłuższej perspektywie.
Zatem, osoby w smutnym nastroju zarabiały znacznie mniej pieniędzy niż osoby w neutralnym stanie emocjonalnym. Wykazywały niecierpliwość i oczekiwały natychmiastowej gratyfikacji ignorując większe zyski związane z koniecznością czekania na nie.
Podczas trzech eksperymentów stwierdzono, że smutny uczestnik wycenia przyszłe nagrody (tj. mające być otrzymane za 3 miesiące) o 13 do 34 proc. mniej niż u osoba w neutralnym stanie emocjonalnym.
Połączenie metod psychologii i ekonomii ujawniło, że smutniejsza osoba niekoniecznie jest mądrzejsza jeśli chodzi o decyzje finansowe. W porównaniu z ludźmi w neutralnym nastroju osoby odczuwające smutek są bardziej krótkowzroczne i dlatego częściej rezygnują z większych zysków w przyszłości w zamian za natychmiastowy profit.
Wyniki badań opublikowano w magazynie Psychological Science, który jest wydawany przez Association for Psychological Science.