05-01-2012
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Kampania reklamowa Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo–Kredytowej wprowadzała konsumentów w błąd – decyzję UOKiK potwierdził Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Utrzymana została również kara finansowa w wysokości ponad 300 tys. zł.
Konsument, który chce założyć konto lub zaciągnąć kredyt może wybrać pomiędzy ofertą banków oraz innych instytucji finansowych, takich jak Spółdzielcze Kasy Oszczędnościowo-Kredytowe. Nadzór nad nimi sprawuje Krajowa Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo-Kredytowa zapewniając jednocześnie ich stabilność finansową.
Zdaniem UOKiK, w ramach kampanii reklamowej prowadzonej w latach 2008-2009, Krajowa Kasa SKOK mylnie sugerowała, że przepisy zabraniają tym instytucjom inwestowania w instrumenty finansowe obciążone ryzykiem. Tymczasem zarówno Kasa Krajowa SKOK, jak i same SKOK-i mogą inwestować w niektóre przedsięwzięcia, które niosą ze sobą ryzyko. W ocenie Urzędu treści zawarte w materiałach promocyjnych mogły wywołać u przeciętnego konsumenta błędne przekonanie co do zasad na jakich ci przedsiębiorcy zarządzają oszczędnościami swoich członków oraz że ich pieniądze będą bezpieczniejsze w kasach niż w innych instytucjach finansowych. Zdaniem UOKiK działania przedsiębiorcy naruszały prawo konsumentów do rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji.
Za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na Kasę Krajową SKOK w grudniu 2009 roku karę finansową w wysokości 304 784,33 zł. SKOK odwołała się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. SOKiK oddalił odwołanie, podtrzymując tym samym decyzję UOKiK oraz nałożoną sankcję pieniężną.