13-11-2009
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Polscy konsumenci są optymistycznie nastawieni do tegorocznych zakupów przedświątecznych. Aż 61 procent Polaków deklaruje, że wyda na nie tyle samo lub więcej niż w ubiegłym roku - wynika z badania „Zakupy świąteczne 2009" przygotowanego przez ekspertów firmy doradczej Deloitte.
Przeciętna polska rodzina planuje w tym roku wydać na święta około 1500 złotych, z czego blisko połowę na prezenty dla najbliższych. Najczęściej wręczanym podarunkiem będą w tym roku perfumy i kosmetyki, a najpopularniejszym miejscem zakupów hipermarkety i centra handlowe.
- W naszym badaniu analizowaliśmy planowane wydatki przedświąteczne biorąc pod uwagę zarówno budżety przeznaczone na prezenty jak i kwoty, jakie zostaną przeznaczone na rodzinne i towarzyskie spotkania świąteczne oraz artykuły żywnościowe - mówi Adam Chróścielewski - starszy menedżer w Deloitte. - W Europie Zachodniej zdecydowana większość konsumentów planuje przeznaczyć ten sam lub mniejszy budżet na prezenty w porównaniu do ubiegłego roku.
W Europie Wschodniej trend jest odwrotny - z wyjątkiem Czech - konsumenci planują wydać na prezenty więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym. Celem oszczędności konsumentów nie będą w tym roku żywność i napoje.
Przeważająca większość mieszkańców Europy zachodniej zamierza wydać taką samą kwotę na artykuły spożywcze, co w roku ubiegłym. Podobnie jest w przypadku polskich konsumentów, 85% deklaruje podobne nastawienie.
Średni świąteczny budżet gospodarstwa domowego w Zachodniej Europie to w tym roku 700 euro. Najmniej na wydatki świąteczne zaplanowali Holendrzy - 400 euro, najbardziej hojni będą w tym roku Irlandczycy, którzy deklarują budżet świąteczny w wysokości 1.110 euro. Polskie gospodarstwa domowe przeznaczą na tegoroczne świąteczne zakupy 375 euro czyli około 1600 złotych, z czego 175 euro (ponad 700 złotych) zaplanowane jest na zakup prezentów, a 120 euro na zakupy żywnościowe. Pozostałe 80 euro Polacy przeznaczą na świąteczne spotkania z rodziną i znajomymi. Średni świąteczny budżet w krajach Europy Wschodniej to 415 euro.
Z badania wynika, że aż 33% Polaków nie zaplanuje budżetu na świąteczne wydatki, czyli będzie dokonywało spontanicznych zakupów. Polacy zamierzają kupować głównie towary krajowej produkcji (69%), podczas gdy takie podejście do zakupów ma 59% Europejczyków.
Z badania ekspertów Deloitte wynika, że na pierwszym miejscu listy najbardziej wyczekiwanych przez Polaków prezentów znalazły się perfumy i kosmetyki (49%). Drugą pozycję zajęły książki, chęć ich otrzymania zadeklarowało 43% badanych. Kolejne pozycje na liście prezentów zajęły gotówka (37%), odzież (31%) oraz biżuteria (28%). Lista wręczanych prezentów także rozpoczyna się od kosmetyków i książek, co wskazuje na konsekwencję i zrozumienie wzajemnych potrzeb wśród polskich konsumentów. Najpopularniejszymi prezentami, które w tym roku otrzymają dzieci i nastolatki są zabawki edukacyjne oraz książki. Mieszkańcy 12 z 17 krajów europejskich wskazuje właśnie gry edukacyjne jako najchętniej wybierany prezent dla dzieci.
W Polsce ponad połowa konsumentów zrobi zakupy w hipermarketach. Ponieważ Polacy deklarują, że głównym wyznacznikiem tegorocznych zakupów będzie cena, coraz większe uznanie zyskują sklepy dyskontowe, zakupy w nich planuje 14% ankietowanych. Natomiast najmniejszym zainteresowaniem cieszą się delikatesy oferujące produkty żywnościowe. Podobnie prezentują się dane dotyczące miejsc, które wybiorą Polacy, aby kupić tegoroczne prezenty, ponad połowa pytanych deklaruje zakupy w hipermarketach i centrach handlowych.
www.deloitte.com