02-04-2007
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Z inicjatywy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów rusza dziś ogólnopolska kampania promująca rzeczników konsumentów. 1.400 billboardów z hasłem "Nie daj się oskubać" będzie można zobaczyć w największych miastach, przy trasach wjazdowych i wyjazdowych, centrach handlowych oraz w okolicach szkół i uczelni. Kampania ma przypominać słabszym uczestnikom rynku, że w sporze z nieuczciwym przedsiębiorcą nie są sami.
Zgodnie z obowiązującym prawem, w sprawach dotyczących naruszenia zbiorowych interesów konsumentów właściwy jest UOKiK, w przypadku indywidualnych skarg - rzecznicy konsumentów, których jest w Polsce ponad 360. To właśnie oni w imieniu poszkodowanego konsumenta podejmą interwencję i próbę mediacji z przedsiębiorcą, udzielą porady, pomogą w skierowaniu sprawy na drogę sądową.
Jak wynika z badań społecznych wiedza na temat tej instytucji wzrasta. Nadal jednak jest niewielka – jedynie 9 proc. ankietowanych (TNS OBOP na zlecenie UOKiK, 2007) wie o działalności rzeczników konsumentów. Tymczasem dzięki ich pomocy jest szansa na skuteczniejsze egzekwowanie swoich praw, a jednocześnie ograniczenie samowoli i bezkarności nieuczciwych przedsiębiorców.
Z analiz prowadzonych przez UOKiK wynika, że rocznie rzecznicy średnio 30 tys. razy występują do przedsiębiorców oraz udzielają blisko 175 tys. porad i informacji. Jednocześnie kierują setki powództw na rzecz słabszych uczestników rynku. Niemal połowa spraw, które swój finał znalazły w sądzie dotyczy reklamacji i gwarancji towarów. Znaczną część stanowią powództwa związane z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem usługi.
Rozpoczynająca się dziś dwutygodniowa kampania ma na celu zwiększenie świadomości konsumentów w zakresie ich praw i możliwości obrony przez instytucję rzecznika konsumentów. Adres najbliższego rzecznika konsumentów można znaleźć na lub dzwoniąc pod bezpłatny numer infolinii 0800 800 008 (w godzinach od 9.00 do 17.00).