Strona głównaFinanseKlienci banków: liczy się solidność

Klienci banków: liczy się solidność

Osoby wybierające ofertę bankową dla siebie najbardziej zwracają uwagę na solidność banku. Dla starszych klientów liczy się też bliskość oddziału od miejsca zamieszkania oraz przyzwyczajenie. Takie wnioski płyną z badania Acxiom Polska przygotowanego na zlecenie Open Finance.
Mimo że według różnych szacunków nadal ok. 30 proc. Polaków nie posiada konta w banku, większość zdążyła już całkiem nieźle poznać usługi finansowe. Popularnością cieszą się m.in. karty kredytowe, o których piszemy w dalszej części raportu. W pierwszej opisujemy oczekiwania i preferencje co do kwestii wyboru banku.

Wybierając bank prowadzący konto osobiste, 55 proc. Polaków zwraca uwagę na jego solidność. Odległość placówki bankowej od miejsca zamieszkania jest drugim najważniejszym argumentem, wybieranym przez 51 proc. pytanych. Na kolejnych miejscach znajdują się: duża liczba placówek i bankomatów oraz ich dogodne położenie, na które wskazuje ok. 40 proc. respondentów. Takie wyniki mogą świadczyć o tym, jak ważna jest wygoda, ceniona niezależnie od wieku, zarobków czy wykształcenia. Wpłacając pieniądze do banku chcemy mieć po prostu pewność, że uzyskamy do nich stały i nieutrudniony dostęp.

Na bliskość oddziału zwracają uwagę zwłaszcza osoby starsze, o podstawowym lub zasadniczym wykształceniu, uzyskujące najniższe dochody, oraz mieszkańcy wsi. W grupie starszych respondentów istotnym czynnikiem przy wyborze usług bankowych jest również przyzwyczajenie.

Możliwość korzystania z usług bankowych przez telefon i Internet oraz nowoczesna oferta – to czynniki wybierane szczególnie chętnie przez osoby młode. Wśród respondentów uznających te cechy za ważne jest szczególnie dużo osób z wykształceniem wyższym, pełniących funkcje kierownicze, pracujących w roli specjalistów lub jeszcze studiujących. Tego typu klienci stosunkowo często pochodzą z gospodarstw domowych o wysokich dochodach i stosunkowo wysokim statusie majątkowym, a mieszkają w ponadstutysięcznych miastach.

W ogólnej grupie ankietowanych dostęp do oferty za pośrednictwem kanałów elektronicznych oraz kwestia nowoczesności oferty nie są jednak już tak popularne (odpowiednio ponad 19 i 14 proc. wskazań).

Kiedy już klient wybierze bank, który najlepiej spełnia jego oczekiwania, zostanie skuszony w większości bogatą ofertą kredytów – przede wszystkim konsumpcyjnych. Wraz z szybkim rozwojem gospodarki i wzrostem wynagrodzeń zadłużamy się coraz chętniej. Warto więc sprawdzić, czym kierują się klienci banków, korzystający z kart kredytowych – instrumentu, który w ostatnich latach trafił do portfeli setek tysięcy Polaków.

Badania Acxiom Polska na zlecenie Open Finance wskazują, że dla klientów wybierających kartę kredytową liczy się przede wszystkim jej bezpieczeństwo, na które wskazuje prawie 70 proc. badanych. Co ciekawe, ten czynnik jest nawet ważniejszy od wysokości oprocentowania, na które zwraca uwagę 60 proc. pytanych, podobnie jak na kwestię bezpłatnego wydania karty. Dalsze miejsca zajmują niska opłata roczna (56 proc.) i długi okres bez naliczania odsetek (50 proc.).

Raport Acxiom Polska i firmy doradztwa finansowego Open Finance powstał w oparciu o badania przeprowadzone na dwóch próbach o wielkości ok. 18 tys. oraz ok. 66 tys. respondentów w wieku 18 i więcej lat.

Grzegorz Gacki / Polska.pl

Zgłoś błąd lub uwagę do artykułu

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Kosciol.pl
  • EWST.pl
  • Umierać po ludzku
  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • Oferty pracy