10-09-2008
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Rozpoczęła się druga odsłona akcji telewizyjnej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, której hasło brzmi: „Możesz krzyczeć, możesz błagać, możesz grozić, ale oszczędzisz sobie wielu kłopotów jeśli poznasz swoje prawa. Prawo jest po Twojej stronie.”
Celem kampanii jest zwiększenie świadomości prawnej konsumentów i popularyzacja promocję instytucji rzecznika konsumentów. Filmiki przygotowane przez UOKiK zachęcić do zapoznania się z działalnością Urzędu i zasięgnięcia informacji m. in. na stronie www.uokik.gov.pl
Konsumenci nie często nie wiedzą, że zgodnie z obowiązującym prawem, w sprawach indywidualnych bezpłatną pomoc prawną mogą uzyskać u miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów lub jednej z finansowanych przez budżet Państwa organizacji konsumenckich (Federacja Konsumentów, Stowarzyszenia Konsumentów Polskich).
Poza tym, konsumenci mogą wykorzystać również drogę rozwiązywania sporów oferowaną przez sieć polubownych sądów konsumenckich. Działają one przy Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej. Obecnie jest ich 16 oraz 15 ośrodków zamiejscowych. Wyroki sądu konsumenckiego, a także ugoda przed nim zawarta mają taką samą moc jak wyrok sądów powszechnych, po stwierdzeniu przez ten sąd ich wykonalności. Jednak zgodę na sąd konsumencki muszą wyrazić obie strony. Trafić tu mogą tylko spory między konsumentami i przedsiębiorcami, wynikające z umów sprzedaży i świadczenia usług. Chodzi wyłącznie o prawa majątkowe. Do sądów konsumenckich, funkcjonujących przy wojewódzkich inspektorach Inspekcji Handlowej, można kierować sprawy, w których wartość przedmiotu sporu nie przekracza 10 tys. zł., za wyjątkiem Sądu Konsumenckiego w Warszawie, który rozpatruje sprawy bez względu na wartość przedmiotu sporu.