05-07-2010
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Pomimo wejścia w życie postanowień Dyrektywy w sprawie rynków instrumentów finansowych MiFID, nadal blisko 2/3 badanych banków komercyjnych nie spełnia obowiązujących standardów w sposób zadowalający - wynika z analizy stworzonej przez ekspertów firmy doradczej Deloitte. Banki nadal niedostatecznie informują klientów na temat ryzyka związanego z danym produktem bądź usługą.
Eksperci Deloitte sprawdzili, czy banki oferujące klientom instrumenty inwestycyjne wdrożyły dobre praktyki wymagane przez MiFID. Celem analizy było sprawdzenie między innymi poziomu ochrony inwestycyjnej zapewnianej klientom detalicznym oraz zakresu świadczonych na rzecz klienta usług doradczych po wejściu w życie Dyrektywy.
- Sprawdzaliśmy przede wszystkim sposób i zakres przekazywania klientowi informacji. W porównaniu z podobnym badaniem przeprowadzonym przez nas w październiku 2009r. nastąpiła znaczna poprawa w stopniu dostosowania banków do MiFID, niestety większość banków nie może uznać że już jest przygotowana - mówi Paweł Dziekoński, starszy menedżer w dziale zarządzania ryzykiem Deloitte.
Wyniki badania pokazują, że po rozmowie z doradcą bankowym klient nie może liczyć na informację na temat ryzyka związanego z danym produktem bądź usługą. Aż w 80% przypadków doradca rekomendował instrumenty finansowe bez wcześniejszego profilowania klienta. W 76% sprawdzonych oddziałów doradca, wbrew zaleceniom MiFID, prezentował klientowi swoje własne opinie na temat instrumentów finansowych. Rozmowę z klientem aż w 44% przypadków można także zakwalifikować jako świadczenie usługi doradztwa bez stosownej umowy.
Warto natomiast odnotować, że ponad 90% pracowników banków informowało klienta, że przekazane przez niego dane o danym instrumencie, mają charakter historyczny i że nie są one gwarancją osiągnięcia podobnego wyniku w przyszłości. Niestety podczas badania zdarzyły się pojedyncze przypadki i to w bankach z czołówki polskiego rynku, że doradca gwarantował klientowi zyski.
Analiza Deloitte została przygotowana na podstawie badania treści witryn internetowych banków, badania metodą „tajemniczy klient” w oddziałach banków oraz wiedzy i doświadczeń ekspertów Deloitte. Eksperci skoncentrowali się na wybranych, kluczowych zagadnieniach ochrony inwestycyjnej. Szczególną uwagę zwrócono na jedne z częściej polecanych klientom instrumentów finansowych: jednostki otwartych funduszy inwestycyjnych oraz produkty strukturyzowane.