26-11-2012
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Niemal wszyscy Polacy mają dziś konto w banku, a przeważająca część wypłaca pieniądze z bankomatu i reguluje należności kartą płatniczą – wynika z sondażu CBOS Jednak nawet osoby należące do grupy relatywnie aktywniejszych klientów tylko sporadycznie korzystają z bardziej „zaawansowanych” usług oszczędnościowo-inwestycyjnych. Niemal wszyscy użytkownicy kont bankowych są zadowoleni ze swojego banku.
Od 2009 roku upowszechniło się korzystanie z usług bankowych – obecnie deklaruje je prawie cztery piąte respondentów (79%, wzrost o 10 punktów). Najliczniejszą grupę (63%) stanowią klienci jednego banku, 12% ankietowanych korzysta z usług dwóch banków, a jedynie 4% – z oferty trzech lub więcej banków. Korzystanie z usług kilku banków przeważa wśród specjalistów i respondentów piastujących funkcje kierownicze (51%), stosunkowo częściej deklarują je także osoby prowadzące własną działalność poza rolnictwem (33%).
Niemal wszyscy klienci banków mają (96%), a trzy czwarte (75%) posiada kartę płatniczą do rachunku. Zdecydowanie mniejszą popularnością cieszą się kredyty i pożyczki (osoby mające takie zobowiązania stanowią 34% badanych korzystających z usług bankowych), lokaty bankowe (29%), karty kredytowe (23%) i ubezpieczenia wykupywane w bankach (15%). Polacy bardzo rzadko lokują pieniądze w produktach oszczędnościowych umożliwiających odkładanie pieniędzy na emeryturę (z usługi takiej korzysta 5% ankietowanych), w funduszach inwestycyjnych (4%) oraz na rachunkach maklerskich (3%). Wprawdzie korzystanie z jednej usługi zazwyczaj sprzyja korzystaniu z innych, jednak w większości przypadków są to najwyżej średniej siły zależności.
Przeważająca część ankietowanych posiadających konto bankowe wypłacała pieniądze z (83%), dokonywała transakcji finansowych w oddziale banku (77%) oraz płaciła kartą za zakupione towary lub usługi (67%). Co drugi w tej grupie nigdy nie logował się do bankowości elektronicznej w internecie (48% ogółu, w tym 30% osób korzystających z internetu przynajmniej raz w tygodniu) oraz nie zlecał w ten sposób realizacji przelewu (50%, w tym 33% internautów).
Zasadniczo w Polsce istnieją dwa typy klientów banków. Pierwszy, dominujący typ (66% klientów) reprezentują osoby korzystające z oferty rzadziej i w stosunkowo mniejszym zakresie. Typ drugi (34%) to badani aktywniejsi, bardziej dywersyfikujący usługi.
Niemal wszyscy użytkownicy kont bankowych są zadowoleni ze swojego banku (93%), w tym co trzeci (31%) deklaruje dużą satysfakcję ze świadczonych w nim usług. Tylko nieliczni są niezadowoleni, bądź nie potrafią ocenić banku, który prowadzi ich konto.