28-11-2017
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Coraz chętniej kupujemy przez internet, ale wciąż wahamy się przed dokonywaniem w e-sklepach płatności online. Tymczasem taka operacja ma wiele zalet.
W ostatniej dekadzie polska gospodarka była jedną z najszybciej nadrabiających opóźnienia cyfrowe w Europie. Z danych GUS wynika, że blisko 76 procent gospodarstw domowych ma , a rozwój technologii pociąga za sobą zmianę konsumenckich nawyków. Z zeszłorocznego badania „Wizerunek polskiego sektora bankowego” Związku Banków Polskich przeprowadzonego przez TNS Polska we współpracy z Krajową Izbą Rozliczeniową, zakupy w Internecie robi połowa ankietowanych klientów banków. Ponadto 71 proc. ma zaufanie do swojego banku. Z drugiej strony ankietowani często przyznają, że za płacą gotówką.
Tymczasem płatności online mają wiele zalet:
1. SzybkoPrzelew wykonywany w momencie zakupu przez bankowość elektroniczną sprawia, że pieniądze są po chwili na koncie sprzedającego. Tym samym sklep ma zielone światło do realizacji zlecenia. Z badań KIR wynika, że 12 proc. respondentów wskazało, że w celu dokonania płatności szuka na stronie sklepu logo swojego banku.
2. AutomatycznieDzięki opcji z automatycznie wypełnionymi , eliminowane jest ryzyko pomyłki, które wzrasta wraz z koniecznością wpisywania danych czy kwoty przelewu. Poza tym to rozwiązanie uniemożliwia działanie cyberprzestępcom, którzy wykorzystują technikę podmieniania kopiowanego przez klienta numeru rachunku na numer konta kontrolowany przez oszustów.
3. Prosto i bezpiecznieJedyne, co musimy zrobić jako klienci banku, to zalogować się na stronie banku, a następnie wpisać kod potwierdzający przelew. Po zaakceptowaniu kodu system kończy transakcję i wylogowuje nas ze strony banku.
4. Bez wychodzenia z domuBez wielu godzin chodzenia od sklepu do sklepu i bez stania w kolejce – to kolejna zaleta zakupów online. Poza tym opłaconą przesyłkę może odebrać pod naszą nieobecność zaprzyjaźniony sąsiad. Ta, która wymaga wniesienia opłaty, wymaga naszej obecności.
Oferta płatności online stale się rozszerza także na polu regulowania opłat za gaz, prąd czy telefon. W lipcu br. w Banku Millennium, jako pierwszym banku w Polsce, ruszyła nowa usługa o nazwie QLIK. Narzędzie pozwala firmom wystawiającym faktury na przesłanie informacji o płatności bezpośrednio do serwisu transakcyjnego bankowości elektronicznej klientów.
Rozwiązanie to przyspiesza proces płatności oraz przyczynia się do wyeliminowania papierowych faktur z obiegu – informuje Krajowa Izba Rozliczeniowa, dostawca narzędzia.
– Im większą popularnością będą cieszyć się płatności online, tym więcej można się spodziewać innowacji. I odwrotnie. W całym tym procesie warto pamiętać o zasadach bezpiecznego użytkowania laptopa i smartfonów. Konieczne jest korzystanie z bezpiecznego wi-fi, posiadanie programu antywirusowego na laptopie oraz zmienianie haseł w bankowości internetowej – mówi Jolanta Mróz z Kredyt Inkaso.