Strona głównaFinanseRusza bezpłatna infolinia konsumencka strona 2 / 2

Rusza bezpłatna infolinia konsumencka

strona 2 / 2

Rusza bezpłatna infolinia konsumencka [© Bogdan Dumitru - Fotolia.com]
Zdaniem Banasińskiego, "nasza wiedza, jeśli chodzi o organizacje, które mogą nam pomóc w sporach z przedsiębiorcami, jest niewielka". Z danych Urzędu wynika, że tylko 9 proc. konsumentów jest w stanie wskazać instytucję, która chroni ich interesy.

Prezes Urzędu przyznaje jednak, że świadomość konsumencka z roku na rok rośnie - "wiemy, że jest ustawa o sprzedaży konsumenckiej, o kredycie konsumenckim". Dodaje, że wielu konsumentów nie potrafi jednak poradzić sobie na przykład z arogancją sprzedawcy, który nie chce przyjąć reklamacji. W takich sytuacjach powinniśmy udać się do organizacji konsumenckich - mówi Banasiński.

Dotychczas ze swoimi pytaniami konsumenci zwracali się bezpośrednio do współpracujących z Urzędem organizacji pozarządowych oraz powiatowych i miejskich rzeczników. W ubiegłym roku 368 powiatowych i miejscowych rzeczników konsumentów udzieliło prawie 200 tys. porad oraz ok. 50 tys. razy wystąpiło do przedsiębiorców w interesie konsumentów.

Bezpłatna infolinia to nie jedyna inicjatywa – następne już za kilkanaście tygodni. Obecnie w Urzędzie realizowany jest już następny projekt – internetowa Baza Skarg Konsumentów. Dzięki niej konsument będzie mógł również wirtualnie skontaktować się z organizacją powołaną do ochrony jego praw. Baza zapewnia wymianę informacji między wszystkimi instytucjami chroniącymi słabszych uczestników rynku, tj. miejskimi oraz powiatowymi rzecznikami konsumentów, Inspekcją Handlową oraz Sądami Polubownymi przy Inspekcji Handlowej, a także największymi organizacjami konsumenckimi udzielającymi porad prawnych – Federacją Konsumentów oraz Stowarzyszeniem Konsumentów Polskich. Za pomocą jednego formularza umieszczonego na stronie internetowej – będzie można złożyć skargę do prawie 500 podmiotów zajmujących się ochroną konsumentów. I tą samą drogą otrzymać odpowiedź. Baza Skarg Konsumenckich umożliwi Prezesowi UOKiK dokonywanie bieżącej analizy sytuacji prawnej konsumentów i kreowanie właściwej polityki konsumenckiej. Baza Skarg Konsumenckich będzie unikatowym na skalę Polski narzędziem rejestrującym skargi, ich specyfikę, zakres terytorialny i tematyczny.

Strony : 1 2
 

Joanna Papiernik / UOKiK

Zgłoś błąd lub uwagę do artykułu

Zobacz także

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Umierać po ludzku
  • Internetowe Stowarzyszenie Seniorów
  • EWST.pl
  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • Oferty pracy