18-02-2013
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Jak nie zapomnieć o rachunkach?
W przypadku płacenia rachunków, najważniejszą zasadą jest regularność. Warto opracować system opłat i się go trzymać. Musimy zdecydować, czy sami będziemy dokonywać płatności, czy skorzystamy z nowoczesnych rozwiązań bankowych.
Rada 1. Kalendarz płatności. Niezależnie od tego, czy zdecydujemy się dokonywać opłat samodzielnie, czy za pośrednictwem zleceń stałych lub polecenia zapłaty powinniśmy przygotować sobie kalendarz płatności. Dzięki temu, z jednej strony określimy jakie mamy stałe miesięczne wydatki, a z drugiej, zobaczymy kiedy musimy je płacić. Grunt, to wypisanie wszystkich zobowiązań i terminów ich spłaty. To rozwiązanie jest dobre także na wypadek, gdybyśmy najzwyczajniej w świecie zapomnieli lub nagle trafili do szpitala, a ktoś z bliskich chciałby uregulować nasze opłaty. Kalendarz możemy zrobić w zwykłym zeszycie lub przy wykorzystaniu komputera i telefonu W przypadku zastosowania elektronicznego kalendarza, możemy oznaczyć każdą płatność jako wydarzenie powtarzalne – kalendarz będzie sam przypominał nam o tym, że powinniśmy właśnie dziś lub jutro dokonać płatności.
Rada 2. Sposób płatności. Opłat można dokonywać , u dostawcy usług lub nawet w sklepie. Jednak coraz częściej regulujemy nasze płatności za pośrednictwem Internetu. Możemy to robić sami lub poprzez usługi płatności automatycznych.
Zlecenia stałe oferują niemal wszystkie banki. Pozwalają na regulowanie płatności o stałej kwocie i dacie płatności powtarzającej się cyklicznie. Dzięki temu nie musimy pamiętać kiedy zapłacić, bo opłaty „zrobią się same”. Nie jest to jednak rozwiązanie bez wad. Musimy pamiętać, aby w dniu realizacji zlecenia stałego, na naszym koncie znajdowały się odpowiednie środki. Jeśli ich nie będzie, płatność nie zostanie zrealizowana.
Wygodną i bezpieczną formą jest polecenie zapłaty, w którym udzielamy wierzycielowi możliwości obciążenia naszego konta bankowego. Kwota (może być zmienna) zostanie pobrana z naszego rachunku bankowego, co znajduje zastosowanie w przypadku np. rachunków telefonicznych. Tak jak w przypadku zleceń stałych, musimy pamiętać aby w dniu zapłaty na koncie były wystarczające środki.
Obie te usługi są dużym ułatwieniem, gdyż pozwalają nam na terminowe regulowanie należności. Nie zwalniają nas jednak z obowiązku kontrolowania sytuacji i właściwego . Na skutek awarii systemu, braku odpowiednich środków na koncie spowodowanych nieostrożnymi zakupami, czy zwykłych błędów informatycznych mogą powstać opóźnienia.