13-11-2017
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Inspekcja Handlowa na zlecenie UOKiK skontrolowała, jak sprzedawcy informują o cenach. Inspektorzy sprawdzili prawie 64 tysiące partii produktów. Zastrzeżenia wzbudziło tylko 6,4 proc. produktów. Większość sprzedawców poprawnie informuje o tym, ile kosztują ich produkty.
W I kwartale 2017 r. Inspekcja Handlowa na zlecenie UOKiK sprawdzała, jak sprzedawcy informują o cenach produktów. Inspektorzy skontrolowali prawie 64 tys. partii produktów, kwestionując 4 tys. partii (6,4 proc.).
– Nieprawidłowości jest niewiele. To dobra informacja dla każdego konsumenta. Większość sprzedawców poprawnie informuje o tym, ile kosztują ich produkty – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Inspektorzy przykładowo kwestionowali brak (za litr czy kilogram) lub to, że konsument w ogóle nie był informowany o tym, ile kosztuje towar. Zdarzało się również, że te same produkty umieszczone w różnych miejscach sklepu miały inne ceny. Jedynie kilkadziesiąt partii kosztowało mniej na półce, a więcej w kasie.
Pamiętaj, że:
- Musisz wiedzieć, za ile kupujesz. , widoczna i jednoznaczna.
- Cena musi być zawsze brutto, czyli z podatkiem.
- Przepisy nie wymagają, aby cena znajdowała się na każdym towarze. Znajdziemy ją na wywieszce - w sklepie, w kiosku, na poczcie - lub w cenniku.
- U dentysty, fryzjera, kosmetyczki, krawca – szukaj cennika.
- Niższa cena na półce niż w kasie? Masz prawo kupić po niższej cenie.
- Sprawdzaj i porównuj ceny jednostkowe (czyli cenę za litr, kilogram, metr)
- Nie ma obowiązku umieszczania czytników cen w sklepach – informację na temat ceny znajdziesz w miejscu, gdzie znajduje się towar.