07-04-2014
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Prawie jedna czwarta polskich seniorów korzysta z sieci, a zdaniem specjalistów, ta liczba będzie z biegiem czasu coraz większa. Osoby starsze coraz chętniej decydują się na posiadanie konta bankowego. Warto też wybierać bankowość elektroniczną rozwiązanie zapewniające nie tylko wygodę i niezależność, lecz także oszczędność i obniżenie kosztów – podpowiadają eksperci Związku Firm Doradztwa Finansowego.
Coraz więcej osób starszych rozważa rezygnację z przysłowiowej skarpety na korzyść . Niewątpliwie przyczynia się do tego dostępność odpowiednich narzędzi oraz zwiększająca się świadomość nowych możliwości. Przekonujące są także dedykowane oferty. Za otwarcie rachunku można otrzymać kijki do nordic walking, rabaty w aptekach czy nawet ubezpieczenie assistance.
Opłaty w bankowości elektronicznej, prywatki na portalu społecznościowymSeniorzy stanowią stosunkowo niewielki odsetek osób korzystających z komputera. Szczęśliwie trend ten ulega zmianie i coraz więcej z nich przekonuje się do nowych technologii. Z pewnością skłania ich do tego duża liczba korzyści, przede wszystkim wygoda i oszczędność czasu. – Dzięki internetowi seniorzy mogą kontaktować się z bliskimi, prowadzić wideorozmowy, robić zakupy czy opłacać rachunki bez potrzeby wychodzenia z domu. To ostatnie okazuje się szczególnie istotne w przypadku niedyspozycji zdrowotnej lub niesprzyjającej aury – stwierdza Jarosław Sadowski, Expander, ZFDF.
Jak się okazuje, to jednak nie zyski czy skłaniają seniorów do nauki cyfrowego świata, lecz możliwość zdobywania informacji – np. o zdrowiu czy własnym hobby. Nierzadko bodźcem jest także chęć zmniejszenia poczucia samotności. Według najnowszych badań, liczba użytkowników Facebooka w wieku 50+ w ciągu ostatnich trzech lat podwoiła się i wynosi ponad półtora miliona. Tendencje wzrostowe obserwują także Twitter i Skype. Ciekawostką jest fakt, że 26% osób deklarujących chęć rezygnacji z ostatniej zabawy sylwestrowej na rzecz czasu w internecie stanowiły właśnie osoby powyżej 65 lat.
Powyższe dane są dobrą prognozą także dla bankowości . – Seniorzy, którzy mają dostęp do komputera z internetem, pokonują barierę oporu przed nowymi technologiami, chętniej korzystając z obrotu bezgotówkowego – mówi Jarosław Sadowski. – Należy jednak podkreślić, że wg danych NBP, wśród osób po 55 roku życia konto bankowe posiada jedynie 63%. Polacy z tej grupy wiekowej rozwijali swoją aktywność zawodową w czasach, gdy obrót gotówkowy stanowił sedno wszystkich rozliczeń indywidualnych. Przekonanie ich do obsługi konta i kart płatniczych stanowi zatem duże wyzwanie, zarówno dla banków, jak i doradców finansowych – dodaje ekspert.
Korzyści dla obu stronDla banków każda osoba korzystająca z nowych technologii to wymierny zysk: brak kosztów bezpośredniej obsługi czy zmniejszenie liczby placówek, które trzeba utrzymać. – To także dobra wiadomość dla klientów. Banki, konkurując ze sobą, przeznaczają coraz większą część tych oszczędności na atrakcyjne promocje. Dokładają starań, aby internetowe usługi były tanie, przejrzyste, ogólnodostępne i intuicyjne – mówi Michał Krajkowski, Dom Kredytowy Notus, ZFDF. – Bezpłatne prowadzenie konta, premiowane karty zakupowe czy darmowe przelewy i wypłaty z bankomatów, to tylko część udogodnień, jakimi banki kuszą klientów, także tych ze starszej grupy wiekowej – dodaje Krajkowski.
Specjaliści ze Związku Firm Doradztwa Finansowego podkreślają, by wraz z przełamywaniem nieufności wobec narzędzi on-line oraz nauki obsługi bankowości elektronicznej, zwiększać także świadomość w zakresie bezpieczeństwa oraz prawidłowych zachowań. – Pamiętajmy, aby chronić nasze hasła oraz upewnić się, czy połączenie ze stroną zostało zaszyfrowane. Przeglądarki najczęściej informują o tym za pomocą ikony kłódki. Zwróćmy też uwagę na otrzymywane maile. Oszuści upodabniają wygląd swoich wiadomości do oficjalnych komunikatów, prosząc zwykle o zmianę hasła. Tymczasem banki nigdy nie praktykują takich zachowań, dlatego tym bardziej należy zachować czujność – ostrzega Agnieszka Krupińska, Aspiro, ZFDF. – Powinniśmy także ograniczyć korzystanie z usług bankowych w miejscach publicznych. Dotyczy to zarówno logowania się z obcych komputerów, np. w kawiarenkach internetowych, jak i na własnym urządzeniu, za pomocą ogólnodostępnej sieci. Pozwoli to zapobiec przechwyceniu danych przez osoby trzecie – radzi Krupińska. Stosując się do tych kilku prostych zasad, można uniknąć nieprzyjemnych rozczarowań i wielu problemów.