Strona głównaFinanseUważaj na swoje pieniądze. Bądź rozważny i ostrożny

Uważaj na swoje pieniądze. Bądź rozważny i ostrożny

Seniorzy są jedną z grup społecznych najbardziej narażonych na nadużycia i wyłudzenia. Według danych opublikowanych przez Biuro Informacji Kredytowej, aż 10 proc. z 6,4 mln osób w wieku 65+ przyznaje, że padło ofiarą próby wyłudzenia pieniędzy. Komenda Główna Policji szacuje natomiast, że tylko w I półroczu 2018 r. blisko 1,7 tys. seniorów, w wyniku różnego rodzaju oszustw, straciło prawie 27 mln zł. Na liście podwyższonego ryzyka znajdują się szybkie pożyczki, polisolokaty, piramidy finansowe, kluby zakupowe, czy suplementy diety bez atestów instytucji prozdrowotnych. Jak chronić się przed oszustwami?
Uważaj na swoje pieniądze. Bądź rozważny i ostrożny [Fot. Adam Machocki - Fotolia.com] Zdaniem Rzecznika Praw Obywatelskich, seniorzy stanowią grupę społeczną najbardziej narażoną zarówno na nieuczciwe praktyki rynkowe, jak i różnego rodzaju wyłudzenia. Skuteczna edukacja seniorów jest niezmiernie ważna. Nie wystarczy przestrzegać, trzeba również uczyć w jaki sposób zachować się w danej sytuacji, podpowiadać gdzie można zgłosić problem, u kogo szukać pomocy. Duże znaczenie mają ogólnopolskie kampanie edukacyjne. Jesienią rusza kampania zrealizowana ze środków unijnych, która obejmuje sześć filmów edukacyjnych skierowanych do osób starszych. Eksperci z komendy policji, specjaliści z różnych instytucji państwowych, ale także przedstawiciele przeróżnych branż podpowiadają jak zmniejszyć ryzyko nadużyć.

Jak nie dać się oszukać we własnym domu?

Z danych wynika, że ma miejsce w… naszym domu. Do najczęściej spotykanych metod należy metoda „na wnuczka”, „na policjanta”, czy „na pana z gazowni”. Jak nie dać się oszukać? Przede wszystkim należy zachować czujność i ostrożność. Pamiętajmy, że osoby, które mają coś do ukrycia rzadko przedstawiają się pełnym imieniem i nazwiskiem, a dopytywane o konkretne dane i nazwę firmy, z której dzwonią, nie chcą udzielać informacji. Ważna jest też odwaga i nieuleganie presji czasu, wywieranej przez potencjalnych – nie bójmy się przerwać rozmowę telefoniczną, zadzwonić do wnuczka i faktycznie potwierdzić, czy potrzebuje on pomocy. Równie istotny jest czas reakcji. Przy choćby najmniejszym podejrzeniu kontaktu z oszustem, należy jak najszybciej skontaktować się z policją. Ważne jednak, by skutecznie rozłączyć rozmowę z oszustem, zanim wybierzemy numer 997 lub 112. Telefon stacjonarny podtrzymuje połączenie jeszcze przez 30 sekund po odłożeniu słuchawki. Wykorzystują to naciągacze, którzy sami sugerują seniorowi sprawdzenie informacji pod numerem alarmowym. Tymczasem na linii wciąż jest oszust, który tym razem podaje się za policjanta. Jeśli jest taka możliwość, warto zadzwonić na policję z drugiego telefonu, np. komórkowego. Dobrze też poinformować kogoś bliskiego lub choćby sąsiadów o swoich podejrzeniach. Warto pamiętać, że policja czy prokuratura nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach i nie prosi o przekazanie pieniędzy czy biżuterii.

Dlaczego warto zachować ostrożność?

Media często donoszą o nadużyciach związanych z szybkimi pożyczkami (tzw. chwilówkami), polisolokatami, ubezpieczeniami na życie zawieranymi w późnym wieku (często połączonymi z produktami inwestycyjnymi), czy rencie dożywotniej.

Seniorzy często są kuszeni łatwym dostępem do kredytów i , a czasem obietnicą szybkiego zysku. Zdarza się, że decydują się na polisolokaty, nie wiedząc o wysokich opłatach likwidacyjnych i wysokim ryzyku utraty (przynajmniej części) zainwestowanych środków. Zaciągają również pożyczki „chwilówki”, które są kosztowne, gdy weźmie się pod uwagę, że prowizja sięga nawet 40 proc. pożyczanej kwoty, a dodatkowe koszty są zatrważające (przykładowo: pisemne wezwanie za opóźnienie w spłacie może kosztować nawet 150 zł.).

Jak korzystać z produktów finansowych z głową?

Przede wszystkim należy zachować czujność i danej firmy. Takie informacje znajdziemy np. w Komisji Nadzoru Finansowego i w podmiotach zrzeszających instytucje finansowe: Związku Banków Polskich, Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych czy Polskim Związku Instytucji Pożyczkowych. Ten ostatni, na stronie www.pzip.pl publikuje Rejestr Instytucji Pożyczkowych, które działają w sposób transparentny. Warto również posiłkować się opiniami osób, które już skorzystały z usług danego pożyczkodawcy.

Przed podjęciem decyzji o wyborze produktu finansowego warto porównać różne oferty – pomogą w tym porównywarki kredytów czy lokat, dostępne w Internecie. Przede wszystkim trzeba jednak dokładnie przeczytać dokumenty i regulaminy. Nie należy ulegać presji czasu, wszystkie materiały można zabrać do domu, by tam spokojnie się z nimi zapoznać, a w przypadku niezrozumiałych kwestii poprosić później o dodatkowe wyjaśnienia. Trzeba dokładnie sprawdzić warunki dotyczące danego produktu finansowego, w przypadku pożyczki - oprocentowanie i czas spłaty. Szczególną uwagę należy poświęcić zapisom małą czcionką, gwiazdkom i odnośnikom – to właśnie te treści seniorzy często podświadomie traktują jako nieistotne.

Jak kupować, żeby nie żałować?

Z badania przeprowadzonego przez Instytut ARC Rynek i Opinia na zlecenie BIG InfoMonitor wynika, że aż 91 proc. emerytów otrzymało zaproszenie na prezentacje różnego rodzaju produktów: garnków i naczyń, koców i pościeli, sprzętu leczniczego i rehabilitacyjnego. Niemal połowa z nich (48 proc.) w spotkaniach wzięła udział, a aż 51 proc. badanych faktycznie dokonało zakupu. Po spotkaniu aż 45 proc. żałowało decyzji zakupowej, przy czym aż 13 proc. osób przyznało, ze nie miało odwagi, bądź nie chciało odmówić sprzedawcy.6

Według danych Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej szacunkowa wartość rynku sprzedaży bezpośredniej w 2016 r. wyniosła 3,15 mld dolarów. Z tego 87 proc. to sprzedaż indywidualna, a 10 proc. to tzw. „magic sales”, czyli pokazy i prezentacje, połączone ze sprzedażą.7 Jak kupować, żeby nie żałować? Przede wszystkim nie należy kupować bez namysłu, przed zakupem warto sprawdzić podawane informacje, a podczas prezentacji sprzedażowych stosować zasadę ograniczonego zaufania. Hasło „dla każdego atrakcyjny upominek” może oznaczać, że aby go dostać, trzeba będzie kupić coś kosztownego. Warto pamiętać o prawie do odstąpienia od umowy sprzedaży – można to zrobić w ciągu 14 dni od zakupu. Formularz odstąpienia od umowy jest dostępny np. na stronie www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl. Lepiej nie zabierać na pokaz dowodu osobistego czy odcinka emerytury – jeśli są wymagane podczas prezentacji, być może ktoś podstępnie będzie namawiać nas do podpisania umowy kredytowej. Szczególną czujność należy zachować przy wyrobach i usługach paramedycznych. Suplementy diety i preparaty ziołowe oferowane podczas pokazów często nie przechodzą żadnych badań klinicznych, a stosowane bez nadzoru lekarza mogą wchodzić w interakcje z już przyjmowanymi lekami i być niebezpieczne dla zdrowia.

Gdzie szukać informacji i pomocy?

Podejrzenie oszustwa czy wyłudzenia

  • Numery alarmowe: 112, 997 (policja)
  • Kampania edukacyjna BIK i KGP: www.nieskradzione.pl

Produkty finansowe i ubezpieczeniowe

  • Komisja Nadzoru Finansowego (KNF): www.knf.gov.pl, infolinia: 22 262-58-00
  • Związek Banków Polskich (ZBP): www.zbp.pl
  • Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych (KPF): www.kpf.pl, tel. 58 302 92 05
  • Polski Związek Instytucji Pożyczkowych (PZIP): www.pzip.pl, tel. 22 692 42 43
  • Rzecznik Finansowy: www.rf.gov.pl, tel. 22 333 73 26 lub 27

Produkty i usługi dotyczące zdrowia i inne kupione podczas prezentacji

  • Infolinia konsumencka: 801 440 220 lub 22 290 89 16
  • Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej: www.uokik.gov.pl
  • Oddziały Federacji Konsumentów: www.federacja-konsumentów.pl
  • Rzecznicy Konsumentów: www.uokik.gov.pl/rzecznicy
  • Główny Inspektorat Farmaceutyczny: www.gif.gov.pl, tel. 22 635 99 66
  • Stowarzyszenie Konsumentów Polskich: www.konsumenci.org
  • Rzecznik Praw Obywatelskich: www.rpo.gov.pl, infolinia: 800 676 676

Serwis świąteczny senior.pl

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • eGospodarka.pl
  • Umierać po ludzku
  • Pola Nadziei
  • Kobiety.net.pl
  • Oferty pracy

  X   Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.   X