Strona głównaFinanseUOKiK: akwizytorzy oszukują

UOKiK: akwizytorzy oszukują

Ofiarami nieuczciwych firm sprzedających za pomocą akwizytorów, również podczas atrakcyjnych, często bezpłatnych wycieczek, dość często padają seniorzy. Sprawę postanowił zbadać Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, kontrolując 34 firmy sprzedające towary za pomocą akwizytorów. Nieuczciwe praktyki stosowali niemal wszyscy. Uniemożliwianie konsumentom odstąpienia od umowy, trudna do odczytania przez seniorów czcionka, nieprecyzyjne koszty windykacyjne – to niektóre z praktyk akwizytorów zakwestionowanych przez UOKiK.
UOKiK: akwizytorzy oszukują W sanatoriach, biurach, mieszkaniach, podczas wycieczek, na ulicy – w tych miejscach często spotkać możemy akwizytorów. Jeżeli w takiej sytuacji kupujemy produkt, to zawieramy tzw. umowę poza lokalem przedsiębiorcy. Konsument zazwyczaj nie ma możliwości porównania jakości oraz ceny z innymi podobnymi towarami, dlatego ma szczególne prawa. Przede wszystkim może odstąpić od umowy w ciągu 10 dni.

Jak wynika z kontroli Urzędu, konsumenci najczęściej mają problem z nierespektowaniem prawa odstąpienia od umowy, niewydawaniem dokumentów potwierdzających zawarcie kontraktu i nierzetelnym informowaniem o zaciągniętego na zakup produktu. Najwięcej zgłoszeń napływa od osób powyżej 60. roku życia. W 2011 roku do rzeczników konsumentów wpłynęło ponad 33 tys. skarg od konsumentów, którzy kupili towary od akwizytora lub .

Skontrolowani to: ACN Communications Polska we Wrocławiu, P.P.U.H. Andafil w Buku, AMC ALFA METALCRAFT w Warszawie, BECK IMPERIAL w Warszawie, BioVerba BVG w Komornikach, Bodyhelp w Katowicach, Benedica z siedzibą w Jeleniej Górze, F.M.H. MEDICOVERS w Tychach, DanWita w Grodzisku Wielkopolskim, DLF w Gdyni, Eco - Vital w Poznaniu, F.H.Wool Star w Buku, Harmedy w Buku, INSTYTUT UNCARIA w Warszawie, VITALISUER w Sosnowcu, A.D.K. w Mrągowie, 3V w Warszawie, FHU Biomed w Dobieżynie, Firma Handlowa Mavita w Poznaniu, MEDICOR w Porażynie, Partylite w Wraszawie, Ogród Zdrowia w Gorzowie Wielkopolskim, RH MEDIC w Warszawie, VELMER w Poznaniu, Philipiak Polska w Warszawie, Camel Laura Brlik w Poznaniu, Medica life Polska w Ostrowcu Świętokrzyskim, REMES w Opalenicy, Farma Snu w Poznaniu, Wool–Kam w Poznaniu, SmartSystem w Gdyni, SWISAMED w Małdytach, Vorwerk Polska we Wrocławiu, Welmax w Poznaniu.

W I połowie 2012 roku sprawdzano wzorce umów, sposoby prowadzenia prezentacji, informacje na stronach internetowych oraz przekazywane konsumentom. Wątpliwości wzbudziły wzorce stosowane przez 33 przedsiębiorców.

Utrudnianie lub uniemożliwianie odstąpienia od umowy

Wymóg zwrotu towaru osobiście w siedzibie przedsiębiorcy – to przykład postanowienia, które wzbudziło zastrzeżenia Prezes UOKiK. Kupując produkt od akwizytora na pokazach czy prezentacjach, konsument może zrezygnować z zakupu w ciągu 10 dni od daty zawarcia umowy – wystarczy, że odeśle towar do przedsiębiorcy wraz z informacją o swojej decyzji. Prezes Urzędu ustaliła także, że niektórzy przedsiębiorcy nie wręczają konsumentom obowiązkowego formularza odstąpienia od umowy, albo informują o tej możliwości bardzo małą, trudną do odczytania czcionką. W związku z tym klienci, w tym wielu seniorów, mogło nie dowiedzieć się o przysługujących im prawach.

Windykacja

UOKiK zakwestionował postanowienia nieprecyzyjnie określające konsekwencje w braku spłaty rat za towar. Niektórzy przedsiębiorcy zastrzegają, że w takiej sytuacji mają prawo złożyć wizyty konsumentowi, koszt jednej wyniesie maksymalnie 300 zł. Zdaniem Urzędu, konsument musi precyzyjnie wiedzieć, ile będzie musiał zapłacić za , kiedy oraz ile razy można je stosować. Prezes UOKiK skieruje pozwy do sądu o uznanie kwestionowanych postanowień za niedozwolone.

Większość nieuczciwa

W wyniku kontroli Urzędu zostanie wszczętych 26 postępowań w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów wobec wszystkich skontrolowanych przedsiębiorców, ponadto zostanie wytoczone 10 pozwów o uznanie klauzul za niedozwolone. Działania Urzędu obejmą 33 spośród 34 skontrolowanych firm.

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Kosciol.pl
  • Pola Nadziei
  • Internetowe Stowarzyszenie Seniorów
  • EWST.pl
  • Oferty pracy