Strona głównaFinansePolacy zaczynają odczuwać kryzys

Polacy zaczynają odczuwać kryzys

Redukcje etatów i obniżki płac w firmach zaczynają przekładać się na skład koszyka towarów, jakie Polacy kupują w sklepach spożywczych. Jak wynika z analizy danych sprzedażowych delikatesów internetowych A.pl, w pierwszym kwartale 2009 roku klienci szukający oszczędności, kupowali tańsze marki i zamienniki.
- Wyraźnie widać, że klienci starają się zmniejszyć wydatki na artykuły spożywcze. Chcą jednak kupować tyle samo, dlatego coraz częściej sięgają po tańsze produkty - mówi Jakub Milewski z delikatesów internetowych A.pl. - Bardziej popularne stają się marki ze średniej półki, które są znane, ale kosztują dużo mniej - dodaje.

Trend widać najlepiej na przykładzie herbat w tym szczególnie marek ze średniej półki cenowej sprzedawanych za ok. 40 zł/kg. Ich sprzedaż wzrosła w ciągu 3 miesięcy niemal czterokrotnie, podczas gdy marki droższe (powyżej 70 zł/kg) notują ok. 50-procentowe spadki.

Podobnie jest w segmencie piw. Choć ich sprzedaż ogółem, z uwagi na lepszą pogodę, wzrosła o ok. 18 proc., to wyraźnie widać, że przy wyborze towaru, poza smakiem, klienci kierują się także ceną. Najszybciej rośnie sprzedaż marek tańszych w cenach ok. 4,5 zł/litr. Wśród piw droższych (6 - 6,5 zł/litr) wzrosty notują marki, których cena jest niższa o kilkanaście groszy na puszce. Tymczasem te nieco droższe sprzedają się słabiej o ok. 5 proc.

Podobnie jest w przypadku napojów bezalkoholowych. Na wiosnę ich sprzedaż jak zwykle znacząco rośnie. Jednak różna jest dynamika tego wzrostu. Najszybciej, ok. 120 proc. w stosunku do stycznia 2009 r., zwiększyła się sprzedaż taniej wody mineralnej sprzedawanej w cenie ok. 0,74 zł/litr. Warto podkreślić, że jej bezpośredni konkurent droższy o 9 groszy na litrze zanotował 25-procentowy spadek.

- Klient nie czuje wielkiej różnicy w smaku wody, więc zaczyna preferować tańszą. Sześciolitrowa butla zamiast pięciolitrowej i kilka groszy mniej na litrze spowodowało migrację klientów z produktu droższego na tańszy - dodaje Jakub Milewski z A.pl.
Oszczędzamy również na używkach. Choć sprzedaż papierosów ogółem, w ciągu trzech pierwszych miesięcy 2009 roku, nie zmieniła się szczególnie, to jednak i tu można zauważyć zmiany preferencji. Sprzedaż drogich produktów spadła o połowę, na korzyść tańszych marek, które notują kilkunastoprocentowy wzrost zainteresowania.

Polacy powrócili także do kupowania produktów tradycyjnych takich jak ryż, kasza, mąka, cukier, mleko oraz warzywa (włoszczyzna, ziemniaki), które są podstawą wielu polskich potraw. Na przykład sprzedaż ziemniaków wzrosła o 40 proc., a ryżów o ok. 100 proc.. W kryzysie szukamy także tańszych zamienników. Sklep A.pl zanotował ok. 130-procentowy wzrost sprzedaży olejów słonecznikowych, które kosztują ok. 5,5 - 6-5 zł za litr. W marcu o 12 proc., w porównaniu do stycznia, spadła natomiast sprzedaż oliwy z oliwek, która jest nawet 5 razy droższa.

Zamienników szukamy także wśród owoców. Choć na wiosnę jemy ich więcej to jednak lekko spada sprzedaż droższych owoców takich jak pomarańcze, banany czy kiwi. Znacznie, bo o 100 proc. w stosunku do stycznia 2009 r. wzrosła sprzedaż ok. trzy razy tańszych, jabłek krajowych.

Zobacz także

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Komentarze

  • 23:17:02, 14-05-2009 Nika

    Jeszcze nie odczuwam negatywnych skutków kryzysu..ale -a propos wyjazdów,w tym roku wakacje we Włoszech stają pod znakiem zapytania,bo cena euro sprawiła,ze cena naszego apartamentu znacznie wzrosła..liczymy i liczymy..będzie drożej o 1000 zł.
  • 23:45:40, 14-05-2009 Kazik

    Kryzysu nie ma według zapewnień Zarządu. Bo do nas nie miał dotrzeć-więc nie dotarł. Co innego mówi Rostowski dla Financial Times, ale dla nas maluczkich kryzysu niet. Potem będą cięcia (dla naszego dobra). Czy mogę jakoś jeszcze wesprzeć ten "prawdomówny" Zarząd?
  • 23:55:33, 14-05-2009 Nika

    Mnie interesuje zawartość własnego portfela -nie jakieś zapewnienia..
  • 00:05:08, 15-05-2009 Kazik

    Ale dobrze jest wiedzieć jak będzie, zanim portfel zacznie wyć? Wolisz same dobre wiadomości, czy wiadomości prawdziwe?

    Przy prawdziwych można przynajmniej zaplanować, zmniejszyć straty itp. Wiedza tylko dla Wodza D.T.?
  • 07:57:36, 15-05-2009 Jadzia P.

    Daj przyklad innego wodza.
    Dla mnie oni wszyscy jednacy
  • 08:26:39, 15-05-2009 tadeusz50

    Każdy zarząd jest tymczasowy.
    Jeszcze nie ma zarządów dożywotnich. Chociaż był taki jeden (partia) co tak myślała, ale ja nie chcę jej i jej podobnych powrotu.
  • 20:54:22, 20-05-2009 sokolanka6

    mnie tezzaczyna dokuczac kryzys.
  • 21:40:28, 20-05-2009 eledand

    Każdy zarząd jest tymczasowy,ale jak jest wybrany zle to i tak nam się z nimi żle żyje.Widac to na około.Tylko ślepi tego nie widzą.Kryzys- nie wyobrażam sie że w całej Europie i na swiecie on jest - a u nas w tym nędznym KRAJU go nie ma.Kto ma na kontach oszczedności to wie,jak ci bankowi szulerzy nas kantują, oczywiście oni zarabiają tylko my liczymy straty i czekamy aż dojdziemy do tej kwoty cośmy włożyli.Ssssssseeeeeerdollliiii każdy.Każdy powinien liczyć na siebie,taka jest moja sentencja życia.A potem to tylko skarpetnia pozostanie to jest najpewniejsze,choć nie ma sie tych paru dziadoskich procentów-i skarbowy sie nie dowali.pozdrawiam was ciplutko hahaha.
    ... zobacz więcej

Strony : 1 2

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć