17-03-2008
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
"Nowi" polscy emeryci to grupa diametralnie różniąca się od dotychczasowego stereotypowego obrazu seniora, ukazującego osoby dojrzałe jako biednych, niedomagających, zniechęconych i wyczerpanych obywateli. Dzisiejsi ludzie w starszym wieku chcą cieszyć się życiem, podróżować, pić dobre wino, i korzystać ze zdobyczy techniki: słuchać muzyki z odtwarzacza mp3 i oglądać filmy na DVD, słowem okazują się być grupą docelową dla wielu producentów.
Z badań przeprowadzonych przez agencję Inquiery wynika, że polskie społeczeństwo starzeje się w zawrotnym tempie, najszybciej przybywa osób powyżej 65. roku życia, kolejne firmy zastanawiają się więc jak uczynić swe produkty atrakcyjnymi dla seniorów.
Gra jest warta świeczki – w 2006 roku emeryci dysponowali sumą 60 miliardów złotych, ich siła nabywcza ciągle wzrasta. Ponadto, wykazują chęci uzupełniania wyposażenia swego mieszkania, chętnie sięgają po odtwarzacze mp3, DVD, zmywarki do naczyń, telefony komórkowe, itd. Rozpoznanie potrzeb tych potencjalnych konsumentów jest główną bolączką producentów wspomnianych produktów.
Nowi emeryci mają obecnie 55 – 64 lat i rozporządzają większymi pieniędzmi (choć wciąż nie dość dużymi) niż starsi świadczeniobiorcy. Mają też inną mentalność, są bardziej otwarci, korzystają z Internetu, interesują ich nowinki techniczne. Lubią zakupy, choć są oszczędni i dość zdyscyplinowani tworząc listę sprawunków, ochoczo licytują sprzęty na aukcjach internetowych i szukają promocyjnych ofert produktów z zakresu nowych technologii.
Marketingowcy w pocie czoła pracują nad propozycjami atrakcyjnymi dla obecnych emerytów, a także dla tych wkrótce przejdą na emeryturę i będą stanowić ważną grupę docelową dla wielu producentów.