13-01-2015
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Z reguły nie wiemy, jak postępować, gdy zgubimy lub ktoś skradnie nam kartę płatniczą. Tymczasem w Polsce średnio co 24 sekundy ktoś zastrzega kartę bankomatową. Aż w 84 procentach przypadków przyczyną jest zgubienie karty, pozostałe to wynik kradzieży. Jakie kroki należy podjąć, gdy nagle stwierdzimy, że brakuje karty płatniczej?
System Zastrzegania Kart umożliwia natychmiastowe zablokowanie do , nawet jeśli nie znamy numeru do swojego banku. - Dzwonimy na ogólnopolską infolinię, pod numer 828 828 828, podajemy nazwę wydawcy karty, a portal automatycznie przekierowuje nas do właściwego banku w celu zastrzeżenia karty – mówi serwisowi Przemysław Barbrich ze Związku Banków Polskich. Od tego momentu odpowiedzialność za wszelkie transakcje wykonane kartą ponosi bank.
Jeden numer telefonu jest pomocny dla wszystkich posiadaczy kart płatniczych i kredytowych, bez względu na rodzaj . Zautomatyzowana infolinia wykorzystuje technologię rozpoznawania mowy. Jeśli znamy tylko obiegową nazwę banku, a nie pełną, system natychmiast przełączy nas do właściwego oddziału. - Program jest nieustannie rozbudowywany, tzn. „uczy się” – stosowanych przez klientów – potocznych nazw banków. Co istotne, infolinia obsługuje także język angielski, działa siedem dni w tygodniu, 365 dni w roku i można z niej korzystać za granicą – wyjaśnia ekspert.
System nie daje możliwości zastrzegania . Ich kradzież lub zgubienie powinniśmy w pierwszej kolejności zgłosić policji, a następnie w oddziale lub placówce swojego banku. Wówczas numer dowodu osobistego zostaje wprowadzony do specjalnej bazy dokumentów zastrzeżonych i jest widoczny dla wszystkich banków w Polsce. Dzięki temu na dany dokument nie można założyć konta, wyłudzić kredytu i wynająć mieszkania czy samochodu. - Jest to bardzo ważne, ponieważ nasza tożsamość jest cennym łupem dla złodziei. Dlatego powinniśmy chronić nie tylko nasze dowody, lecz także paszporty, prawa jazdy i wszystkie inne dokumenty, które nas identyfikują – zaznacza Przemysław Barbrich.