Strona głównaFinanseZadłużenie w firmie ubezpieczeniowej - jak go uniknąć?

Zadłużenie w firmie ubezpieczeniowej - jak go uniknąć?

Jednym z powodów trafiania przez Polaków na listy dłużników są nieopłacone składki ubezpieczeniowe. Problem ten wynika z braków w edukacji ubezpieczeniowej, ale także bardzo często ze zwykłej nieuwagi. Zdecydowana większość zaległości dotyczy ubezpieczenia OC pojazdów mechanicznych.
Zadłużenie w firmie ubezpieczeniowej - jak go uniknąć? [© wrangler - Fotolia.com] Milo licznych akcji edukacyjnych podnoszących świadomość ubezpieczeniową, stale wzrasta liczba osób zadłużonych z tytułu nieopłaconych składek czy też regresów ubezpieczeniowych.

Warto zawsze pamiętać o kilku ważnych kwestiach, żeby ubezpieczenie nie stało się problemem finansowym:

1. Czytaj przepisy - poznaj swoje prawa i obowiązki

Nadal głównym powodem powstawania zadłużeń z tytułu nieopłaconych składek za obowiązkowe ubezpieczenie OC pojazdów mechanicznych, jest po prostu brak znajomości przepisów. Słabo orientujemy się, jakie prawa i obowiązki związane są z zawarciem i wypowiedzeniem polisy.

Wielu osobom wydaje się, że jedynym obowiązkiem po sprzedaży pojazdu jest poinformowanie o tym Wydziału Komunikacji. Osoby te nie zdają sobie sprawy, że sprzedający pojazd ma obowiązek w ciągu 30 dni od sprzedaży auta poinformować ubezpieczyciela o zmianie właściciela. Dopełnienie tego obowiązku jest bardzo ważne, ponieważ jeśli nabywca nie zgłosi do towarzystwa faktu kupna auta, dla ubezpieczyciela właścicielem pojazdu nadal będzie sprzedający, a tym samym od niego będzie domagał się zapłaty składek.

Sumienność konieczna jest jednak nie tylko przy sprzedaży lub kupnie auta, lecz także przy zmianie ubezpieczyciela. W takiej sytuacji koniecznie trzeba pamiętać o złożeniu pisemnego wypowiedzenia umowy na minimum 1 dzień przed upływem jej terminu ważności. Umowy ubezpieczeniowe są bowiem automatycznie przedłużane i bardzo łatwo tutaj o zdublowanie ubezpieczenia. Gdyby jednak tak się zdarzyło, warto powołać się na odpowiedni zapis (art. 28A ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych), aby rozwiązać umowę bez dodatkowych obciążeń.

2. Bądź uważny

Od momentu wejścia na polski rynek bezpośredniego kanału sprzedaży polis ubezpieczeniowych (tzw. Direct, czyli zawieranie polis przez internet i telefon), można zaobserwować wzrost liczby osób, które są przekonane, że nigdy nie zawierały polisy ubezpieczeniowej, a jedynie sprawdzały wysokość ewentualnych składek w tzw. kalkulatorze składek. Najczęściej osoby te nie czytają i ignorują wyraźne komunikaty, mówiących o tym, że klikając na stronie internetowej w przycisk „Kup polisę”, rzeczywiście dokonują jej zakupu.

Ponadto część osób nadal uważa, że jedyną możliwością podpisania jakiejkolwiek umowy, w tym umowy , jest złożenie podpisu na wersji papierowej. Brak im świadomości, że Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, daje możliwość zawarcia umowy właśnie poprzez internet czy też telefon. Dlatego złotą zasadą powinno być dokładne wczytywanie się we wszystkie komunikaty, wyskakujące okienka i drobny druk.

3. Nie zapominaj
Zapisz w notesie, kalendarzu czy telefonie termin zapłaty za ubezpieczenie i nie lekceważ przypomnień od ubezpieczyciela. Możesz również użyć serwisów dostępnych online, które przypomną ci w odpowiednim czasie o ubezpieczeniu drogą mailową. Bardzo prostym rozwiązaniem jest też ustawienie polecenia zapłaty na koncie.

Nawet małe zaległości mogą przerodzić się w sporą kwotę, której jednorazowa spłata stanie się dużym obciążeniem dla domowego budżetu. Dlatego warto być systematycznym i skrupulatnie pilnować swoich zobowiązań w terminie.

4. Opłać roszczenia z tytułu regresu ubezpieczeniowego

Kolejnym powodem powstawania zaległości, jest zadłużenie wynikające z tzw. regresów ubezpieczeniowych, czyli możliwości, z której korzystają ubezpieczyciele w celu dochodzenia zwrotu wypłaconego odszkodowania. Na przykład, gdy dochodzi do zalania mieszkania, poszkodowanemu zostaje wypłacone przez jego ubezpieczyciela odszkodowanie. Jednak ubezpieczyciel ten (zgodnie z art. 828 § 1 Kodeksu cywilnego) ma prawo dochodzić zwrotu wypłaconego odszkodowania od osoby, która tę szkodę wyrządziła.

Jeżeli zatem jesteśmy odpowiedzialni za dane zdarzenie, to ubezpieczyciel skieruje takie roszczenie do nas. Dlatego warto uważnie czytać korespondencję, na bieżąco wyjaśniać takie sytuacje i nie lekceważyć tej odpowiedzialności, aby nie popaść w zadłużenie.

5. Zadbaj o dobrowolne ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej


Opłaty z tytułu regresu ubezpieczeniowego to jednak coś, czego możemy uniknąć. Wystarczy po prostu posiadać od odpowiedzialności cywilnej. Nie musi to być wcale wysoki koszt, a daje ono poczucie bezpieczeństwa i pomaga nie ponosić dodatkowych kosztów w trudnych sytuacjach, gdy jesteśmy sprawcami szkody (najczęściej zresztą nieumyślnie).

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć