07-07-2007
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Z badań przeprowadzonych przez TNS OBOP na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że ponad 50% konsumentów kupuje pod wpływem impulsu, aż 65% zaś uważa, że istnieje możliwość zwrotu do sklepu pełnowartościowego towaru.
Jak się okazuje, najważniejszym kryterium wyboru produktu dla Polaków wciąż jest cena. Jedynie, gdy zamierzamy dokonać zakupu sprzętu AGD czy RTV, szukamy promocyjnych ofert i porównujemy propozycje z różnych sklepów.
Czterech na dziesięciu konsumentów mówi, że kieruje się reklamą przy wyborze najlepszego – ich zdaniem – produktu, ponad połowa badanych deklaruje, iż czyta informacje zawarte na opakowaniach produktów, jednocześnie jednak 44% twierdzi, że są one niezrozumiałe.
Polacy chętnie korzystają z promocji. Obniżki cen umożliwiają zakup towarów, z których zrezygnowalibyśmy, gdyby nie promowano ich w ten sposób. Należy jednak uważać, aby to, co wydaje się gratką, nie okazało się stratą pieniędzy i przyczyną sporu z przedsiębiorcą.
Po pierwsze, warto zapoznać się z ceną danego produktu w kilku sklepach. Może się okazać, że obniżka w określonym punkcie sprzedaży i tak nie czyni towaru konkurencyjnym, bo w innych obiektach handlowych jest taniej. Sprzedawcy chętnie kuszą klientów tzw. gratisami, zdarza się jednak prezenty tego rodzaju są nimi tylko pozornie i klienci muszą za nie zapłacić, bądź zakup interesującego nas towaru bez dodatku jest znacznie bardziej opłacalny.
Należy pamiętać, że nie możemy oddać do sklepu danego towar dlatego, że przestał wydawać nam się potrzebnym lub już nam się nie podoba. Aż 60% konsumentów sądzi, że sprzedawca jest zobligowany do przyjęcia pełnowartościowego towaru, tylko prawie 30% respondentów wie, że zależy to od dobrej woli handlowca.
Po trzecie, aby dochodzić jakichkolwiek roszczeń, musimy dysponować paragonem. Powinien nam zostać wydany zarówno w dużym sklepie, jak i na bazarze.
W przypadku zakupu uszkodzonego towaru, możemy go reklamować. Sprzedawca odpowiada za zgodność towaru z umową przez okres dwóch lat. Reklamację składa się w sklepie, najlepiej na piśmie. Możemy także zgłosić reklamację gwarantowi (to zazwyczaj producent lub dystrybutor), konsument wybiera korzystniejszy dla siebie wariant.