Strona głównaFinanseŚmierć właściciela konta: warto drukować umowy zawierane on-line

Śmierć właściciela konta: warto drukować umowy zawierane on-line

Mobilna bankowość i zawieranie transakcji przez Internet to już codzienność. Bez problemów można dokonać przelewu, założyć lokatę czy nawet zaciągnąć kredyt on-line. Expander radzi jednak, by pamiętać o dokumentacji i drukować umowy od transakcji zawieranych w sieci. Jeśli tego nie zrobimy to, w przypadku naszej śmierci, spadkobiercy mogą nigdy nie otrzymać pieniędzy, które im pozostawimy.
Śmierć właściciela konta: warto drukować umowy zawierane on-line [© courtyardpix - Fotolia.com] Obecnie, aby założyć konto lub lokatę w bankach takich jak BGŻ Optima lub Alior Sync nie trzeba wychodzić z domu ani odwiedzać placówki banku. Wszystko odbywa się za pośrednictwem Internetu, bez wykorzystania żadnych dokumentów. Jest to rozwiązanie bardzo wygodne, bo oszczędza cenny czas. Rzadko kiedy jednak, zastanawiamy się nad jego wadą. Problem może się bowiem pojawić dopiero po naszej .

– Wtedy spadkobiercy mogą nigdy nie odzyskać pieniędzy z takiego konta lub lokaty. Aby bank je wypłacił bliscy muszą bowiem zgłosić śmierć posiadacza, w każdym banku oddzielnie, i przedstawić odpowiednie dokumenty, takie jak akt zgonu, potwierdzenie nabycia spadku – mówi Jarosław Sadowski, Główny Analityk firmy Expander.

Nawet małżonkowie nie zawsze wiedzą o wszystkich swojego współmałżonka. W najtrudniejszej sytuacji są jednak spadkobiercy osób, które nie pozostawały w związkach. Dla nich zwykle jedynym źródłem informacji o finansach zmarłego są dokumenty bankowe, znalezione w domu. Problem polega jednak na tym, że bardzo rzadko drukujemy i przechowujemy umowy do kont i lokat założonych on-line. W rezultacie dotarcie do odpowiednich dokumentów może być właściwie niemożliwe.

– Z tego względu warto drukować umowy zawierane elektronicznie lub przynajmniej sporządzić listę banków z usług których korzystamy i umieścić ją w teczce z pozostałą dokumentacją bankową - mówi Jarosław Sadowski.

Jak złożyć dyspozycję na wypadek śmierci?

Poza drukowaniem i przechowywaniem dokumentacji warto również, we wszystkich bankach z których usług korzystamy, ustanowić dyspozycje na wypadek śmierci.

– Nawet jeśli spadkobiercy wiedzą w których bankach szukać, to pozostawionych przez nas pieniędzy nie otrzymają od razu. Będą musieli zaczekać na rozstrzygnięcie postępowania spadkowego. Jeśli jednak złożymy dyspozycję na wypadek śmierci to bank będzie mógł nasze pieniądze przekazać wskazanym przez nas osobom nie czekając na decyzję sądu. W rezultacie nasi bliscy otrzymają je bardzo szybko – mówi Jarosław Sadowski.

Trzeba jednak pamiętać, że poprzez dyspozycję na wypadek śmierci pieniądze można przekazać jedynie bliskiej rodzinie, czyli małżonkowi, wstępnym (rodzice, dziadkowie), zstępnym (dzieci, wnuki) i rodzeństwu. Dodatkowo przepisy ograniczają też maksymalną kwotę dyspozycji. Suma wypłat dla wszystkich wskazanych przez nas osób nie może przekroczyć 20-krotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku.

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć