22-01-2015
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Polscy seniorzy przywiązują się do jednej instytucji finansowej, są z niej zadowoleni i pozostają z nią na wiele lat. Wśród cech banku, które osoby powyżej 55. roku życia najwyżej sobie cenią znajdują się: stabilność finansowa, polski kapitał, własne doświadczenia oraz pomocni pracownicy oddziału – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez Instytut Badania Opinii Homo Homini.
PKO Bank Polski oraz Bank PEKAO S.A. to instytucje, w których swoje posiada blisko połowa Polaków powyżej 55 roku życia i wykorzystuje je jako swoje główne konto (odpowiednio 27 i 20 proc.), kolejne miejsce zajmują banki spółdzielcze (11 proc.) oraz Bank Zachodni WBK (6 proc.). Pierwszą piątkę zamyka ING Bank Śląski (5 proc. wskazań). 55 proc. badanych seniorów jest zadowolona z usług swojego banku, kolejne 38 proc. deklaruje, że jest raczej zadowolona. Zaledwie 5 proc. badanych deklarowało rozczarowanie swoim bankiem. Blisko 3/4 badanych ma konto w swoim głównym banku od ponad 10 lat, a tylko co trzeci korzysta z usług jeszcze innego . – Osoby starsze wybierają instytucję finansową raz i zostają z nią na długo – mówi Marcin Duma, prezes Instytutu Badania Opinii Homo Homini. – Cenią sobie przede wszystkim stabilność banku – była to ocena najczęściej wskazywana przez badanych. Ta cech jest dla nich ważniejsza niż wysokość opłat i prowizji czy oprocentowanie lokat – dodaje.
Poza stabilnością finansową (która uzyskała średnią ocenę 4,53 na pięciostopniowej skali) dla osób starszych ważne jest to, że instytucja z którą się związali to bank z polskim kapitałem (średnia 4,32), a także pomocna obsługa w oddziale, który musi znajdować się blisko miejsca zamieszkania (średnia ocen dla tego wskazania to 4,26 w pięciostopniowej skali). Najmniej istotna okazuje się dostępność produktów inwestycyjnych (2,66) oraz dostęp do bankowości mobilnej (2,67). Co ciekawe, niezbyt wysoko osoby powyżej 55 roku życia cenią sobie wizerunek banku w mediach (średnia ocen 3,55 oraz opinie o nim wśród znajomych (również 3,55). Dużo ważniejsza jest dla nich ich własna opinia i doświadczenia z danym bankiem (średnia ocen 4,24).
- Wizyta w oddziale oraz na infolinię to podstawowe kanały kontaktu seniorów z bankiem, o wiele rzadziej wybierają oni załatwianie spraw przez bankowość internetową, najmniej chętnie wskazują bankowość mobilną – mówi Marcin Duma – w ciągu ostatnich 6 miesięcy aż 70 proc. badanych odwiedziło placówkę banku, 30 proc. zadzwoniło do banku, tylko 10 proc. korzystało z bankowości internetowej. Ponad dwie trzecie badanych bardzo dobrze oceniło swój osobisty kontakt z bankiem. – dodaje.
Seniorzy najczęściej korzystają z debetowych kart płatniczych (46 proc. badanych użyło kart przynajmniej raz w ciągu ostatnich 6 miesięcy), na drugim miejscu wskazali oni konto oszczędnościowe (42 proc.), a następnie lokatę (30 proc.). Tylko 17 proc. użyło karty kredytowej, a 11 proc. zaciągnęło kredyt. Z produktów inwestycyjnych korzystało zaledwie 3 proc. badanych.
58 proc. osób powyżej 55 roku życia nie zmieniłoby swojego obecnego banku. Jeśli jednak myśleliby o takiej zmianie, ich wybór najczęściej padał na PKO Bank Polski (7 proc.) oraz banki spółdzielcze (5 proc.).