27-11-2008
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Z raportu „Wizerunek produktów inwestycyjnych” przygotowanego przez On Board PR na podstawie badań PBS DGA wynika, że większość Polaków (62%) w ogóle nie korzysta z produktów finansowych związanych z gromadzeniem i pomnażaniem pieniędzy, takich jak lokaty bankowe czy inwestycje giełdowe. Jednocześnie tylko 16% ankietowanych uważa, że banki i instytucje prowadząc akcje promocyjne rzetelnie informują o realnych warunkach swojej oferty.
Odsetek osób korzystających z produktów finansowych związanych z lokowaniem pieniędzy wzrasta wraz z wykształceniem. Wśród absolwentów wyższych uczelni tylko 37% osób nie korzystało w ciągu ostatnich 2 lat z żadnej formy gromadzenia oszczędności i inwestowania. Możliwości lokowania pieniędzy rosną też wraz ze wzrostem zarobków. Z lokat, inwestycji czy kont oszczędnościowych najchętniej korzystają mieszkańcy największych ośrodków miejskich i osoby zajmujące kierownicze stanowiska.
Jedną z wielu barier rozwoju rynku produktów finansowych związanych z lokowaniem pieniędzy jest bardzo niski poziom zaufania do oferujących je instytucji. Z badań wynika, że tyko ok.16% dorosłych mieszkańców Polski jest zdania, że reklamy bankowych i podobnych produktów są zawsze rzetelne i nie wprowadzają w błąd odbiorców. Pozostali mają w tym względzie wiele wątpliwości.
Szczególnie sceptyczni wobec obietnic banków i inwestycyjnych funduszy są ci, którzy najczęściej korzystają z ich usług – osoby z wyższym wykształceniem, dobrze zarabiające, mieszkańcy największych miast. Zdaniem Iwony Kubicz z On Board PR powodem takiej sytuacji jest przesada, którą często posługuje się reklama.
Raport „Wizerunek produktów inwestycyjnych” pokazuje też, że Polacy nie mają poczucia, że w istotny sposób dotknął ich kryzys finansowy. Tylko jedna piąta (22%) badanych przez PBS DGA czuje, że kryzys ma wpływ na ich sytuację. Znacznie gorsze nastroje są wśród osób, które korzystają z produktów inwestycyjnych - aż 52% osób, które inwestowały w fundusze inwestycyjne deklaruje, że odczuło kryzys.