22-12-2008
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Internet już dawno przestał być traktowany w Polsce jako nowinka technologiczna dla wybrańców. Polscy użytkownicy szukają w Internecie informacji, rozrywki i wygodnych, a zarazem tanich narzędzi komunikacji. Z rosnących z roku na rok wyników finansowych sklepów internetowych wynika także, że coraz śmielej i chętniej robimy w sieci zakupy. Dla zbadania zachowań polskich konsumentów w Internecie Bank Zachodni WBK zorganizował Pierwszy Narodowy Test Zakupów on-line.
Jak wynika z badań ogromna większość (89%) spośród ankietowanych miała już doświadczenie z zakupami w Internecie. Większość badanych (66%) kupuje w Internecie co najmniej 1-3 razy w miesiącu, z tego 8% co najmniej raz w tygodniu.
Dlaczego tak chętnie robimy zakupy on – line? Aż 31,3% kupujących stwierdziło, że czynnikiem, który najbardziej zachęca do takich zakupów są niższe ceny. W internetowym kupowaniu cenimy sobie również wygodę, możliwość dokonywania zakupów bez wychodzenia z domu, a także szybkość i oszczędność czasu.
Aż 61% badanych internautów deklaruje, że najczęściej robią zakupy na aukcjach. Prawie dwukrotnie mniej uczestników badania (34%) jako miejsca najchętniej odwiedzane w celu dokonania zakupów wymieniło sklepy internetowe, a tylko 5% preferuje zakupy on-line w sklepach, które wyrobiły sobie markę działając poza Internetem.
Analizując wyniki Narodowego Testu Zakupów on-line można także znaleźć odpowiedź na pytanie, dlaczego niektórzy z nas nie chcą robić zakupów w sieci. Okazało się, że dla wielu ankietowanych e - zakupy są jak przysłowiowe „kupowanie kota w worku”. Dla 71% nie kupujących za pośrednictwem Internetu istotna jest możliwość dokładniejszego sprawdzenia kupowanego towaru, a dla 24% - zakupy „na miejscu”, bez konieczności czekania na przesyłkę. 5% badanych jest przywiązanych do swojego ulubionego sklepu z ulubionym sprzedawcą.
Dwie trzecie ankietowanych obawia się trudności w reklamowaniu wadliwego towaru, a aż 90% boi się złodziei internetowych.
Również strach, ale tym razem przed współmałżonkiem, powstrzymuje przed zakupami 8% badanych. Dla 2% respondentów przeszkodą jest spodziewana negatywna reakcja… szefa. Te obawy mogą być w pełni uzasadnione, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że aż 64% badanych decyduje się na zakupy w Internecie między godziną 12.00 i 20.00 czyli będąc w pracy.