01-02-2016
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Dziś weszła w życie ustawa o podatku od niektórych instytucji finansowych wprowadzająca tzw. podatek bankowy, który ma stanowić dochód budżetu państwa. Podatek zapłacą banki krajowe, oddziały banków zagranicznych, oddziały instytucji kredytowych, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, krajowe zakłady ubezpieczeń oraz reasekuracji, oddziały oraz główne oddziały zagranicznych zakładów ubezpieczeń i reasekuracji, a także instytucje pożyczkowe.
Ustawa ma na celu zwiększenie udziału sektora finansowego w finansowaniu wydatków budżetowych. Szczególnie wobec podniesienia w ostatnich latach stawki o 1 punkt procentowy, które zwiększyło obciążenia podatkowe społeczeństwa o kwotę zbliżoną do szacowanych dochodów budżetu państwa z tytułu podatku bankowego.
Według prognoz, na podstawie dostępnych danych Komisji Nadzoru Finansowego, wpływy z podatku wyniosą w 2016 roku 6,5-7 mld zł.
Miesięczna stawka podatku wyniesie 0,0366 proc. podstawy opodatkowania. Podatek będzie naliczany od sumy aktywów - banki i -i zapłacą podatek od nadwyżki ponad 4 mld zł, firmy ubezpieczeniowe - od kwoty powyżej 2 mld zł, a firmy pożyczkowe - od aktywów przekraczających 200 mln zł.
Zwolniony z podatku będzie m.in. Bank Gospodarstwa Krajowego i ewentualne inne banki państwowe, które mogą powstać w przyszłości. Według ustawodawcy, takie instytucje realizują cele polityki gospodarczej Państwa i są powołane w celu innym niż stricte komercyjny.
Podatek naliczany będzie w okresach miesięcznych. Termin wpłaty podatku określono na 25 dzień miesiąca następującego po miesiącu, którego podatek dotyczy.