08-12-2013
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Na organizację Świąt Bożego Narodzenia oraz zakup prezentów Polacy przeznaczą w tym roku łącznie ponad 26 miliardów złotych – wynika z badania TNS. Z tej kwoty 15,6 mld zł przeznaczymy na organizację świąt (zakupy, przygotowania, etc.), a 10,4 mld zł na zakup prezentów.
Statystyczny Polak wyda na same przygotowania do tegorocznych Świąt Bożego Narodzenia 505 zł, czyli ok. 14% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. Rok temu kwota ta wyniosła 491 zł. Dla porównania, przeznaczą na organizację Świąt 287 euro, czyli 12% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, Francuzi odpowiednio 216 euro – 9% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, a mieszkańcy Wielkiej Brytanii 270 euro (225 funtów) – 8% średniej miesięcznej pensji; najwięcej wydadzą mieszkańcy Norwegii: 570 euro (4685 koron norweskich), 12% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia.
W porównaniu do ubiegłego roku wzrosły planowane wydatki na prezenty świąteczne, na które przeznaczymy w tym roku 10,4 mld zł, czyli o 3,1 mld zł więcej niż w 2012 r. Statystyczny Kowalski wyda na ten cel 371 zł, o 30 zł więcej niż rok temu.
Ci, którzy zdecydowali się na zakup w sieci, wydadzą tam średnio 222 zł. Oznacza to, że tylko w związku z prezentami świątecznymi przez polski e-handel przepłynie 2,4 mld zł (23% kwoty przeznaczonej na prezenty). Jeśli chodzi o zakup prezentów online, wyprzedzają nas Brytyjczycy, którzy 36% kwoty przeznaczonej na prezenty świąteczne wydadzą w Internecie oraz Francuzi – odpowiednio 34%.
Gdzie kupimy prezenty świąteczne? Najwięcej Polaków uda się po upominki do hiper- i (39%) oraz do wielkich galerii handlowych (35%). Co czwarty (25%) zamierza je kupić w małych i średnich sklepach, a 8% na bazarach lub targowiskach. Co ciekawe, 3 % badanych zadeklarowało, że upominki.
A dokąd po prezenty wybiorą się mieszkańcy innych krajów? Włosi zdecydowanie wybiorą wielkie galerie handlowe (65%), podobnie jak Norwegowie (68%). Francuzi zdecydują się na hiper- i supermarkety (65%) oraz Internet (61%), Brytyjczycy zaś postawią na zakup upominków online, który wybierze aż 66% z nich.