Strona głównaFinanseDlaczego starsi ludzie są bardziej łatwowierni

Dlaczego starsi ludzie są bardziej łatwowierni

Czy chodzi o e-mail z nieznanego mężczyzny z innego kontynentu proszącego o wsparcie dla jakiejś organizacji charytatywnej, czy też propozycję „intratnego" zakupu złożoną przez niezbyt solidnego sprzedawcę - młodzi i starsi ludzie dają sie „nabrać" o wiele łatwiej niż osoby w średnim wieku.
Dlaczego starsi ludzie są bardziej łatwowierni Naukowcy zidentyfikowali obszar w odpowiedzialny za naiwność i wysunęli hipotezę wyjaśniającą dlaczego osoby nastoletnie i seniorzy rzadziej miewają wątpliwości.

Brzuszno-przyśrodkowa kora przedczołowa - niewielki obszar z przodu głowy tuż nad oczami - to część mózgu, która wydaje się być odpowiedzialna za „zatrzymanie się" po wysłuchaniu lub przeczytaniu czegoś i zastanowienie czy może to być prawda.

Większość dorosłych ludzi po usłyszeniu wypowiedzi lub przeczytaniu jakiegoś tekstu zrazu wierzy w te informacje, a dopiero po chwili zaczyna je przetwarzać, wyjaśniają autorzy badania. W tej drugiej fazie zaczynają zadawać pytania. Niemniej jednak początkowo wszyscy jesteśmy podatni na wiarę w to, czego się dowiadujemy.

U dzieci kora przedczołowa wciąż się rozwija nie osiągając pełnej dojrzałości nawet do lat 20. Wraz z wiekiem obszar mózgu odpowiedzialny za wątpienie może zacząć się pogarszać stopniowo zmniejszając skłonność do kwestionowania otrzymywanych informacji. Ta część mózgu osiąga pełnię rozwoju jako ostatnia i pierwsza zaczyna słabnąć.

Osłabienie funkcji opisywanego obszaru mózgu jest normalne. Może nastąpić już w wieku 60 lat, ale też dekadę później lub w wieku lat dziewięćdziesięciu. Badania wykazały jednak, że ludzie z uszkodzeniami kory przedczołowej rzadziej zadają pytania i są bardziej podatni na wiarę w teorie spiskowe oraz odznaczają się mniej wysublimowanym sposobem rozważania podanych informacji.
Do badań uczonych z Uniwersytetu Iowa wybrano 39 leczących się neurologicznie pacjentów oraz dziesięciu zdrowych uczestników. 18 osobom z ogniskowym uszkodzeniem w brzuszno-przyśrodkowej korze przedczołowej, 21 pacjentom z uszkodzeniami mózgu poza tym obszarem oraz osobom zdrowym zaprezentowano osiem reklam.

Osoby z uszkodzeniem we wspomnianym regionie kory przedczołowej były znacznie bardziej podatne na . Ludzie ci dwukrotnie częściej wierzyli zwodniczym reklamom i byli bardziej skłonni do zakupu promowanych produktów w porównaniu do badanych bez dysfunkcji tego konkretnego obszaru mózgu i osób zupełnie zdrowych. Prawidłowość ta dotyczyła także reklam w sposób oczywisty kłamliwych.

Wyniki badań opublikowano w magazynie Frontiers in Neuroscience.

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Komentarze

  • 21:29:12, 16-09-2012 ~gość: 178.73.41.xxx

    Myślę, że obecni starsi ludzie w Polsce żyli w innych warunkach społeczno-ekonomicznych czyli takich gdzie nie było tylu oszustów, gdzie było większe bezpieczeństwo. Właśnie tym starszym ludziom nie mieści się w głowie aby mogli być przez kogokolwiek oszukani,ponieważ wychowywali się i żyli w czasach , w których nie rządził pieniądz.
    ... zobacz więcej

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Kosciol.pl
  • Akademia Pełni Życia
  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • Kobiety.net.pl
  • Oferty pracy