11-09-2012
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Czy chodzi o e-mail z nieznanego mężczyzny z innego kontynentu proszącego o wsparcie dla jakiejś organizacji charytatywnej, czy też propozycję „intratnego" zakupu złożoną przez niezbyt solidnego sprzedawcę - młodzi i starsi ludzie dają sie „nabrać" o wiele łatwiej niż osoby w średnim wieku.
Naukowcy zidentyfikowali obszar w odpowiedzialny za naiwność i wysunęli hipotezę wyjaśniającą dlaczego osoby nastoletnie i seniorzy rzadziej miewają wątpliwości.
Brzuszno-przyśrodkowa kora przedczołowa - niewielki obszar z przodu głowy tuż nad oczami - to część mózgu, która wydaje się być odpowiedzialna za „zatrzymanie się" po wysłuchaniu lub przeczytaniu czegoś i zastanowienie czy może to być prawda.
Większość dorosłych ludzi po usłyszeniu wypowiedzi lub przeczytaniu jakiegoś tekstu zrazu wierzy w te informacje, a dopiero po chwili zaczyna je przetwarzać, wyjaśniają autorzy badania. W tej drugiej fazie zaczynają zadawać pytania. Niemniej jednak początkowo wszyscy jesteśmy podatni na wiarę w to, czego się dowiadujemy.
U dzieci kora przedczołowa wciąż się rozwija nie osiągając pełnej dojrzałości nawet do lat 20. Wraz z wiekiem obszar mózgu odpowiedzialny za wątpienie może zacząć się pogarszać stopniowo zmniejszając skłonność do kwestionowania otrzymywanych informacji. Ta część mózgu osiąga pełnię rozwoju jako ostatnia i pierwsza zaczyna słabnąć.
Osłabienie funkcji opisywanego obszaru mózgu jest normalne. Może nastąpić już w wieku 60 lat, ale też dekadę później lub w wieku lat dziewięćdziesięciu. Badania wykazały jednak, że ludzie z uszkodzeniami kory przedczołowej rzadziej zadają pytania i są bardziej podatni na wiarę w teorie spiskowe oraz odznaczają się mniej wysublimowanym sposobem rozważania podanych informacji.
Do badań uczonych z Uniwersytetu Iowa wybrano 39 leczących się neurologicznie pacjentów oraz dziesięciu zdrowych uczestników. 18 osobom z ogniskowym uszkodzeniem w brzuszno-przyśrodkowej korze przedczołowej, 21 pacjentom z uszkodzeniami mózgu poza tym obszarem oraz osobom zdrowym zaprezentowano osiem reklam.
Osoby z uszkodzeniem we wspomnianym regionie kory przedczołowej były znacznie bardziej podatne na . Ludzie ci dwukrotnie częściej wierzyli zwodniczym reklamom i byli bardziej skłonni do zakupu promowanych produktów w porównaniu do badanych bez dysfunkcji tego konkretnego obszaru mózgu i osób zupełnie zdrowych. Prawidłowość ta dotyczyła także reklam w sposób oczywisty kłamliwych.
Wyniki badań opublikowano w magazynie Frontiers in Neuroscience.