Strona głównaFinanseBierzesz pożyczkę? Uważaj na haczyki

Bierzesz pożyczkę? Uważaj na haczyki

Jakie informacje powinien otrzymać konsument przed podpisaniem umowy z kredytodawcą? Na co zwrócić uwagę analizując oferty produktów finansowych dostępnych na rynku? UOKiK przypomina o prawach i obowiązkach oraz odpowiada na najczęściej zadawane pytania.
Bierzesz pożyczkę? Uważaj na haczyki Zanim konsument zdecyduje się na w jakiejkolwiek instytucji, powinien sprawdzić, na jakiej podstawie działa określony przedsiębiorca oraz czy kto sprawuje nadzór na jego działalnością. Ważne są informacje przekazywane już na wstępie przez pożyczkodawcę - szczególną uwagę zwracajmy na reklamujących się hasłami typu „kredyt bez BIK”, „nawet z ”.

Z analizy spraw prowadzonych przez UOKiK wynika, że w wielu przypadkach zamiarem przedsiębiorcy nie jest udzielenie kredytu, a jedynie pobranie „opłaty przygotowawczej”, „zadatku” lub inaczej nazwanej należności, a następnie odmówienie wypłaty kredytu wnioskowanej kwoty. Warto wiedzieć, że zgodnie z przepisami prawa w takiej sytuacji pożyczkodawca jest zobowiązany do zwrotu wszelkich pobranych opłat, lecz konsumenci mają duże problemy z wyegzekwowaniem tego obowiązku.

Przy zawieraniu umowy pożyczki należy zwrócić uwagę przede wszystkim na:
  • podmiot, z którym konsument zawiera umowę – sprawdzamy czy jest osobą fizyczną, czy też osobą fizyczną prowadzącą lub osobą prawną (spółką). Jeżeli stroną umowy jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, konsument nie będzie objęty ochroną prawną przewidzianą ustawą o kredycie konsumenckim.
  • zabezpieczenia kredytu – sprawdzamy, jakie warunki dotyczące zabezpieczeń, które konsument musi spełnić, by otrzymać pożyczkę przewiduje umowa. Niejednokrotnie konsument zobowiązany jest zapewnić wysokie zabezpieczenie np. w wysokości 250 proc. wartości pożyczki. Niespełnienie tego wymogu wiąże się z tym, że kredytodawca nie wypłaca środków finansowych, a konsument traci opłaty pobrane w ramach rozpatrywania wniosku.
  • opłaty dodatkowe – sprawdzamy, czy umowa przewiduje inne wysokie opłaty np. za wizyty przedstawiciela firmy w domu, dodatkowe ubezpieczenia. Jeśli konsument znajduje się w trudnej sytuacji finansowej, nie powinien decydować się na tego rodzaju dodatkowe usługi.
  • koszt pożyczki – sprawdzamy ile będzie kosztować nas pożyczenie pieniędzy. Umowa musi zawierać jasną informację obejmującą wszystkie opłaty, które poniesie konsument – czyli całkowity koszt pożyczki (RRSO).
Niezależnie od tego, na jaki produkt ostatecznie zdecyduje się konsument, należy pamiętać, że każdą umowę oraz wszystkie towarzyszące jej dokumenty zawsze przed podpisaniem trzeba bardzo dokładnie przeczytać, a w przypadku wątpliwości poprosić o ich wyjaśnienie przedstawiciela instytucji finansowej.

Jeśli informacje nadal są dla konsumenta niezrozumiałe, warto zwrócić się o bezpłatną pomoc prawną do jednej z organizacji pozarządowych lub rzecznika konsumentów. W sytuacji gdy instytucja finansowa odmawia wydania wzorca umowy (przed jego podpisaniem) – należy rozważyć, czy z takim przedsiębiorą warto współpracować.

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Aktywni 50+
  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • Umierać po ludzku
  • eGospodarka.pl
  • Oferty pracy