Strona głównaFinanseBanki się łączą, klienci niekoniecznie zyskują?

Banki się łączą, klienci niekoniecznie zyskują?

Grupa KBC, główny akcjonariusz Kredyt Banku oraz hiszpański Banco Santander, większościowy udziałowiec Banku Zachodniego WBK poinformowały o podpisaniu porozumienia w sprawie rozpoczęcia prac nad połączeniem obu instytucji. W wyniku tej fuzji powstanie trzecia co do wielkości instytucja finansowa w Polsce. Z podium spadnie Grupa BRE, którego właścicielem jest niemiecki Commerzbank. Co to oznacza dla konsumentów? Według portalu finansowego Comperia.pl może dojść do podwyżki opłat i prowizji.
Banki się łączą, klienci niekoniecznie zyskują? Zawarcie porozumienia oznacza, że nowy podmiot będzie obsługiwał ponad 3,5 mln klientów. Tym samym wzmocni swoją obecność rynkową we wszystkich segmentach bankowości. Decyzja to historyczny moment dla polskiego sektora bankowego. Jeśli na fuzję zgodzą się Komisja Nadzoru Finansowego oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, powstanie trzeci największy bank w Polsce. Zdetronizuje BRE Bank i uplasuje się za kontrolowanym przez Skarb Państwa PKO BP oraz Pekao S.A., którego większościowym udziałowcem jest włoski UniCredit.

Banco Santander – jeden z największych w Europie – był do niedawna na polskim rynku mało liczącym się graczem skupiającym się na działalności w zakresie kredytów konsumenckich i samochodowych. Ekspansję na polski rynek rozpoczął trzy lata temu przejmując przez irlandzki AIG większość udziałów w BZ WBK. Po fuzji będzie miał ponad 100 mld zł aktywów.

Trudno jednoznacznie stwierdzić, jakie zmiany w najbliższym czasie czekają klientów obu banków. Dla większości Polaków nie jest to specjalnie korzystna informacja. Jakkolwiek konsolidacja w sektorze bankowym była nieunikniona, połącznie dwóch banków z pierwszej 10 na rynku, z pewnością zmniejszy konkurencję. W dłuższym terminie, gdy dojdzie do formalnego połączenia obu instytucji, można oczekiwać pogorszenia warunków cenowych w przypadku większości produktów bankowych.

Po zapowiedzianej zmianie zwiększy się dystans między pierwszą 4 największych banków w Polsce, a kolejnymi w stawce. Mniejsze banki będą miały mniejsze możliwości wpływania swoimi decyzjami (np. o podwyższeniu oprocentowania ) na pozostałe. O wybuch, korzystnej dla klienta, wojny depozytowej będzie dużo trudniej. Podobnie sytuacja może wyglądać, jeśli chodzi o oprocentowanie i dostępność , które staną się zapewne droższe. Istnieje również zagrożenie, że dojdzie do wzrostu opłat i prowizji za usługi finansowe.

Z kolei w krótkim terminie, oprócz szeregu mniej znaczących zmian, jakie czekają klientów obu banków, nowy gracz – Santander – może zdecydować się na „mocne otwarcie” oferując preferencyjne stawki we wszystkich segmentach usług.

Decyzja o fuzji powoduje coraz pełniejsze ukształtowanie się polskiego rynku bankowego. Dalsze zmiany konsolidacyjne spowodują, że za kilka lat pierwsze 10 banków działających na terenie Polski będzie decydowała o cenach produktów i konkurowała już wyłącznie między sobą. Mniejsze banki będą musiały dostosować się panujących warunków lub będą stopniowo wchłaniane przez dużych graczy. Bardzo trudno będzie również o wejść do gry zupełnie nowemu podmiotowi.

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Komentarze

  • 11:56:39, 29-02-2012 ~gość: 78.8.131.xxx

    Dla klienta to chyba najważniejsza jest oferta. DO mnie jedyne co przemawia to bezpłatne przelewy, bo robię ich wiele i darmowe prowadzenie. Reszta ma już dla mnie mniejsze znaczenie.
  • 11:58:29, 29-02-2012 ~gość: 62.220.135.xxx

    Zawsze pójdziemy tam, gdzie będą oferować najtańsze rozwiązania jeżeli chodzi o konta i najbardziej dostępne kredyty.
  • 17:43:21, 29-02-2012 ~gość: 195.22.98.xxx

    wole banki jasne i przejrzyste, nie laczone w dziwny sposob, dlatego jestem ciagle zwiazana z getin bankiem gdzie mam od lat i konto i lokaty
  • 22:39:58, 29-02-2012 ~gość: 77.114.140.xxx

    nie lubię zbyt dużych zmian. A wybieramy banki tak żeby nam było najwygodniej - ja nie mam zbyt wygórowanych wymagań - korzystam z konta internetowego i czasem z karty. Tylko ta kwestia mnie interesuje, nie zagłębiam się w inne tematu. Podobnie jak koleżanka korzystam z Getin Banku - prowadzenie za darmo i przelewy. System w internecie bardzo intuicyjny, a to dla osób starszych też ważne.
  • 08:53:22, 01-03-2012 ~gość: 83.27.182.xxx

    Podstawa jeśli chodzi o konta to musi mieć dostęp przez internet i darmowe prowadzenie. Dzięki temu można zaoszczędzić na płaceniu rachunków, że o czasie nie wspomnę. Kiedyś trzeba było stać przy okienkach teraz internet to zmienił.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Kobiety.net.pl
  • Poradnik-zdrowia.pl
  • Hospicja.pl
  • eGospodarka.pl
  • Oferty pracy