Strona głównaFinanseBanki: karty za zero złotych niekoniecznie bezpłatne. Interweniował UOKiK

Banki: karty za zero złotych niekoniecznie bezpłatne. Interweniował UOKiK

UOKiK sprawdził, czy karty bankowe za 0 zł rzeczywiście nic nie kosztują. Okazało się, że karty były darmowe dopiero, gdy operacja została zaksięgowana przez bank, mimo że konsument dokonał płatności w wymaganej ilości lub wartości. Urząd sprawdził 18 banków.
Banki: karty za zero złotych niekoniecznie bezpłatne. Interweniował UOKiK [Fot. adrian_ilie825 - Fotolia.com] Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymywał skargi na to, że banki pobierają opłaty za , mimo że konsument dokonał w danym okresie rozliczeniowym płatności kartą w wymaganej ilości lub wartości transakcji. W związku z tymi sygnałami, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdził praktyki 18 banków, z czego zastrzeżenia wzbudziło 13.

Urząd kwestionował , które informowały o tym, że debetowe karty płatnicze były darmowe, jeżeli konsument wykonał w danym okresie rozliczeniowym transakcje w określonej ilości lub wartości transakcji. Wątpliwości UOKiK wzbudziły ponadto nieczytelne informacje na stronach internetowych oraz model naliczania opłat za debetowe karty płatnicze.

Jak się okazało, w rzeczywistości brak opłat zależał od zaksięgowania danego zakupu przez bank.
– Zaksięgowanie transakcji nie jest tożsame z jej wykonaniem, co więcej konsument nie ma żadnego wpływu na termin, w jakim operacja zostanie zaksięgowana. W efekcie, gdy konsument zapłacił za kartą pod koniec miesiąca, był rozliczany z początkiem kolejnego. Tym samym musiał płacić za obsługę karty – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Podsumowanie kontroli

  • Pięć banków nie wzbudziło wątpliwości urzędu: BGŻ, BPH, Deutsche Bank, Idea Bank, Pekao.
  • Sześć banków dobrowolnie zmieniło praktyki w wyniku tzw. wezwań miękkich UOKiK, czyli bez wszczynania postępowania: BZ WBK, EuroBank, Getin Noble Bank, ING Bank Śląski, Millennium Bank, Plus Bank.
  • Urząd wydał sześć decyzji wobec: mBank, BOŚ Bank, Bank Pocztowy, Credit Agricole, PKO BP, T-Mobile Usługi Bankowe. Banki zobowiązały się do oddania konsumentom opłat za kartę i do zmiany modeli rozliczania transakcji.
  • Jedno postępowanie jest w toku – przeciwko Alior Bankowi.

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Komentarze

  • 10:33:05, 16-02-2018 ~gość: 83.7.79.xxx

    Przecież to nagminna praktyka. Wszyscy liczą termin od daty zaksięgowania (wszelkie opłaty np. za telefon, za telewizje itd.) Co na to UOKiK?

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Hospicja.pl
  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • eGospodarka.pl
  • Kobiety.net.pl
  • Oferty pracy

  X   Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.   X