06-12-2011
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Brytyjski nadzór finansowy ukarał bank HSBC grzywną o rekordowej wysokości 10,5 milionów funtów za nieuprawnioną sprzedaż instrumentów finansowych starszym klientom, którzy dzięki tym produktom bankowym mieli pokrywać m. in. koszty domów opieki.
Największy bank w Europie może też zapłacić w sumie nawet 29,3 milionów funtów odszkodowania starszym klientom, którym doradzono niekorzystne dla nich umowy kupna obligacji inwestycyjnych.
Doradztwo bankowe było nieodpowiednie, ponieważ w większości przypadków klienci nie mieli większych szans na dożycie czasu, w którym mogliby z korzystać z profitów pięcioletniego okresu inwestycji.
Średni wiek osób, które zakupiły rekomendowane obligacje, wyniósł niemal 83 lata, a jeden z klientów w momencie podpisywania umowy z bankiem miał nawet 94 lata. W efekcie wielu ludzi nie miało okazji do doczekania spodziewanych zysków - umierali przed okresem, w którym mogliby zyskać profity z inwestycji.
Co więcej w przypadku wcześniejszego wycofania pieniędzy, naliczana była kara. Ponadto liczni klienci w rozliczeniu rocznym inwestycji nie otrzymywali kwoty, która pozwoliłaby na pokrycie kosztów opieki, co miało być celem zakupu oferowanego przez bank produktu.
Wspomniana grzywna jest najwyższa w historii kar wymierzonych z powodu nieprawidłowości w bankowej sprzedaży detalicznej.
- Starsi klienci ufali należącej do HSBC spółce NHFA. Tego typu zachowanie podważa wiarę w sektor usług finansowych - powiedziała Tracey McDermott z Urzędu Regulacji Rynków Finansowych (Financial Service Authority) w komentarzu dotyczącym nałożenia rekordowej grzywny.