Strona głównaFinanse24 rady - jak się chronić przed oszustwami kartowymi

24 rady - jak się chronić przed oszustwami kartowymi

Najprostsza reguła bezpieczeństwa przy płaceniu kartami to kierować się zdrowym rozsądkiem i zachować zachowania ostrożności przy przekazywaniu informacji poufnych - a należy do nich numer naszej karty, przez Internet, telefon i inne media. Przedstawiamy 24 rady przygotowane przez Związek Banków Polskich, przydatne dla zachowania bezpieczeństwa podczas dokonywania transakcji płatniczych.
24 rady - jak się chronić przed oszustwami kartowymi [© michaeljung - Fotolia.com] 1. Podczas transakcji nie należy tracić karty z pola widzenia. Po transakcji należy ją odebrać bez zbędnej zwłoki.

2. Należy zachować rozwagę przy przekazywaniu numeru karty. Nie należy udostępniać numeru karty nikomu, kto do nas dzwoni, również w sytuacji, gdy osoba dzwoniąca informuje, że są problemy z komputerem i proszą o weryfikację informacji. Nie ma zwyczaju by firmy dzwoniły prosząc przez telefon o numer karty. Jeżeli to my inicjujemy połączenie, również nie należy udostępniać numeru karty przez telefon, gdy nie mamy pewności, że rozmówca zasługuje na zaufanie.

3. Nigdy nie odpowiadajmy na pocztę elektroniczną, z której wynika konieczność podania informacji o karcie. Nigdy też nie odpowiadajmy na maile, które zapraszają do odwiedzenia strony internetowej w celu weryfikacji danych, w tym o kartach. Ten rodzaj oszustwa jest nazywanych „phishingiem” [fiszingiem].

4. Nigdy nie należy podawać informacji o karcie na stronach, które nie są bezpieczne. Np. strony nieznanych szerzej firm oferujące markowy towar po rewelacyjnych cenach.

5. Kartę należy podpisać natychmiast po jej otrzymaniu.

6. Niszczmy przed wyrzuceniem wszystkie wnioski na karty kredytowe.

7. Nie zapisujmy kodu PIN na karcie, ani nie przechowujmy go razem z kartą (na wypadek kradzieży portfela czy portmonetki).
8. Nigdy nie zostawiajmy karty ani pokwitowań transakcji bez nadzoru.

9. Chrońmy swój numer karty i inne poufne kody umożliwiające dokonane transakcji [np. numer PIN, numer CVV 2 lub CVC2 – czyli 3 ostatnie cyfry numeru na pasku na podpis], tak by obcy nie mogli wejść w jego posiadanie, rejestrując obraz karty np. przy użyciu telefonu komórkowego z aparatem fotograficznych, kamerą video lub w inny sposób.

10. Sporządźmy i przechowujmy w bezpiecznym miejscu listę numerów kart oraz adresów i telefonów do każdego banku, którego karty posiadamy. Listę tą należy aktualizować za każdym razem, gdy otrzymujemy nową kartę.

11. Nosimy ze sobą tylko te karty, które się potrzebuje. Nie należy nosić ze sobą kart, z których się rzadko korzysta.

12. Traktujmy transakcje kartowe z podobną rozwagą jak inne dokonane na rachunku. Sprawdzajmy wykonane operacje niezwłocznie po otrzymaniu wyciągu rachunku dla kart debetowych i zestawienia transakcji dla pozostałych kart. Zachowanie pokwitowań dokonanych transakcji pozwala na szybką ich weryfikację. W przypadku jakichkolwiek rozbieżności należy jak najszybciej złożyć pisemną reklamację w banku, który wydał kartę.

13. Zawsze należy niszczyć nieprawidłowe pokwitowania oraz zbierać pokwitowania transakcji, które nie doszły do skutku.

15. Nigdy nie podpisujmy pokwitowania in blanco. W przypadku transakcji w imprinterze – czyli terminalu mechanicznym (dotyczy to tylko kart tłoczonych) zawsze nakreślmy linie w czystej części blankietu, tak by nie było możliwe oszukańcze dodanie dodatkowych opłat.

16. Kalka jest bardzo rzadko wykorzystywana, ale jeśli została użyta do transakcji kartą, należy ją zniszczyć.

17. W restauracjach, gdy otrzymujemy wydruk z terminala z miejscem na wpisanie napiwku wpiszmy kwotę, lub przekreślmy to miejsce poziomą kreską.

18. Nigdy nie zapisujmy numeru karty w miejscu publicznie dostępnym (np. na pocztówce).
19. Dobrym pomysłem jest noszenie kart poza portfelem, najlepiej w oddzielnej zamykanej przegródce lub etui.

20. Nigdy nikomu nie udostępniajmy naszych kart.

21. Jeśli się przeprowadzamy, nie zapomnijmy jak najszybciej poinformować banku, który wydał karty, o zmianie adresu.

22. Nie zabierajmy karty ze sobą, jeżeli jej użycie jest mało prawdopodobne, a można narazić się na jej utratę (np. zakupy na bazarach i w miejscach gdzie można być narażonym na kradzież kieszonkową).

23. Jeżeli było się w sytuacji, która sprzyja kradzieży sprawdźmy czy mamy karty (np. w przedziale pociągu, w zatłoczonym autobusie, w tłumie).

24. Gdy doszło do utraty karty należy niezwłocznie skontaktować się z bankiem lub organizacją, która ją wydała. W tym celu należy skontaktować się z dostępnym przez 24 godziny centrum autoryzacji kart. Numer centrum jest zapisany na odwrocie karty, otrzymują go także Państwo razem z przesyłką zawierającą kartę. Warto go wpisać do swojego telefonu komórkowego np. pod pozycją karty_nazwa banku oraz przechowywać w znanym innym domownikom miejscu w domu.

Marta Kamińska / eGospodarka.pl

Zgłoś błąd lub uwagę do artykułu

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Komentarze

  • 21:13:07, 03-12-2014 Bezpieczny_senior

    Bardzo cenne rady !! Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat bezpieczeństwa Twoje tożsamości i własności gorąco Wam polecam cykl spotkań. Zobacz kiedy będzie w Twoim mieście.
    „Redaktor programu kryminalnego „997” Michał Fajbusiewicz znowu na tropie;-) Tym razem skupił się na tematyce oszustw wśród osób starszych. W grudniu i styczniu przeprowadzi cykl bezpłatnych spotkań informacyjnych „Nie znasz, nie otwieraj” dotyczących bezpieczeństwa seniorów. Odwiedzi m.in. Wrocław, Kraków, Katowice i wiele innych miast: http://bezpieczniki.tauron-pe.pl/spotkania/Strony/spotkania.aspx
    Myślę, że warto na takie spotkanie zajrzeć!
    ... zobacz więcej

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Internetowe Stowarzyszenie Seniorów
  • EWST.pl
  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • Kobiety.net.pl
  • Oferty pracy